söndag, januari 22, 2006

Yffen - en hjälte

Jag har fått igång datorn hjälpligt och har lyckats göra en backup, tack och lov. När jag var inne som admin på felsäkert läge upptäckte jag att en trojan som jag trodde var borta fortfarande ligger kvar på den användaren. Annars startar datorn upp varannan gång, och varannan gång av de gångerna fungerar inte mus eller tangentbord vilket tyder på en konflikt någonstans. Vi får se hur länge det här går…

Satt här vid datorn och skrev en novell nu, mitt i natten, när ett gäng överförfriskade ungdomar passerade utanför. De hade kul och pangade gatlyktor. På en redan fattig kommun, tycker jag att det är lite onödigt. Yffen hade förstås hört och skällde fruktansvärt. Så jag släppte helt enkelt ut honom på altanen. Det kanske var dumt, så här mitt i natten med tanke på grannarna, men killarna sprang. Och som de la benen på ryggen! Rasade omkull, krälade fram och ville bort härifrån så fort som möjligt. Det är första gången jag har sett någon vara rädd för yffen. Dessutom kom han inte längre än till grinden på altanen heller.

Men resten av gatlyktorna fick vara ifred och yffen blev nog riktigt stolt, tror jag. Spände upp sig när han trippade in igen.

Yffen – i samhällets tjänst.

9 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Du har inte funderat på honom som polishund?

Anonym sa...

Ännu en till att argumentera för rasen på maken:-)

Gagga sa...

Duktig Yffe!

Monica med yffen sa...

Mamsen: Jag kanske ska ringa och höra om de är intresserade?

Anne-Maj: Ett mycket starkt argument också, tycker jag!

Gagga: Ja, visst är han duktig, stor och skräckinjagande. :)

Bambi: Nej, han fick faktiskt inget hundgodis eftersom jag håller på att jobba med hans skällande i tid och otid. Jag "råkade" bara öppna altandörren lite för mycket. Dessutom var han så trött att han gick och la sig direkt efteråt. Det tar på krafterna att vakna mitt i natten och hålla ordning i samhället. :)

Bloggblad sa...

Heja Yffen! På dom bara!

Monica med yffen sa...

Gunnel: Jodå, han kan han! Kul om han får komma med nästa gång.

Bloggblad: Heja! säger jag också. För första gången blev någon faktiskt rädd istället för att, som oftast, le och säga "Åååå, vad rädd jag blir då...".

Lyckliga Grodan sa...

imponerande.. undrar om han visste vad han gjorde;-)

Monica med yffen sa...

Nja, han visste nog bara att han skällde ut någon som gick på "hans" gata. Det gör man nämligen inte utan att bli utskälld.:)Om man dessutom slår och sparkar på saker mitt i natten så väcks vargen i yffen till liv...

Monica med yffen sa...

Jo, yffen tystnar också när jag säger till men han kan inte låta bli att skälla när någon inkräktar på hans revir :).

Förr, när han var valp och var ute på tomten, fick han gå in när han skällde. Det slutade med att han skällde, sprang in utan att någon sagt något. Kom ut efter en stund, råkade skälla igen, sprang in självmant osv. :)