söndag, januari 29, 2006

Källaren

Nu, när allt är pest och pina i och med trappa-ned-på-rökningen är det skönt att ha något att pyssla med. Idag ska halva rummet i källaren målas och tapetseras. Målandet är klart och om en timme ca åker tapeterna upp.

Fönstren är klara inifrån men det är inte utgrävt utifrån än. Det blir inte klart förrän tjälen gått ur marken. Nedtill är plywoodskivorna målade. Upptill kommer det upp tapeter och sedan en list mellan det målade och tapetserade.



Taket var från början lågt med sågspån och halm. Vi har behållt de gamla bjälkarna som vi dolt med nya lister. (Listerna nedåt är inte ditsatta än)



Längs listerna i mitten av taket går ytterligare en list där vi kommer att ha belysningen. Det kommer alltså att lysa uppåt och det blev ett riktigt behagligt sken, faktiskt.



I det här hörnet kommer vi att ha ett stort hörnakvarium som vi ska tillverka på egen hand (billigast så). Men det är långt dit än...



Tyvärr kommer vi att få leva med de här gamla rören tills i vår, då det blivit varmare eftersom värmen i huset måste stängas av helt en längre tid när de tas bort. Därför kommer inte heller den väggen att kunna målas förrän då och bjälkarna i taket har heller inte lister.



Men så fort tapeterna är uppe, kan vi börja tänka på golv. Det börjar i alla fall hända saker. Synd att jag inte fotade hur det såg ut från allra första början.

7 kommentarer:

Anonym sa...

oooh! Mycke jobb:-) Men mycket gjort ser jag i alla fall....

Vi på Kantarellen sa...

Puh... jag blir trött bara jag tittar på det.

Monica med yffen sa...

Anne-Maj: Ja, det mesta är ändå gjort. Synd att jag inte fotade från början.

Mamselamsen: Jag har inte gjort så mycket förut. Inte förrän nu, när jag trappar ner på rökningen är jag väldigt aktiv där nere. :)

Bloggblad sa...

Men hallå! Ring Ernst!!! Han fixar allt på en kvart. Och sen ligger han och kråmar sig i soffan en stund...

Monica med yffen sa...

Gunnel: Fiskarna är M:s gosedjur. Just nu har vi ett hundratal guppyyngel, några leveransklara. Intresserad? :)

Bloggblad: Det är just det, vi har inte fixat någon soffa för honom att kråma sig i än. :(

Monica med yffen sa...

Jag hoppas det blir fint. Men... nu blev det något konstigt. Jag, som skulle vara där nere och tapetsera fastnade plötsligt framför datorn. Bäst att jag springer ner.

Monica med yffen sa...

Ångrar du dig, återstår tusen...:)