tisdag, januari 03, 2006

Dialog Tolkservice, Viatel och Wallit AB

Vi fick vår telefonräkning och jag höll på att ramla baklänges. Den slog alla rekord hittills.

På specifikationen finns tre tjänster vi inte känner igen. Den ena heter Dialog Tolkservice som har debiterat ett rejält belopp. Jag ringde Telia som inte kunde hjälpa mig med annat än att hänvisa till kundtjänst hos de olika bolagen.

Jag gjorde en sökning på Google. Dialog Tolkservice är tydligen detsamma som Habbo, ett chatprogram för yngre. Där går att köpa Habbomynt (låtsaspengar) som kostar en hel del verkliga pengar. Får inte det hela att gå ihop riktigt eftersom dottern inte har några låtsaspengar på Habbo men längre än så lär vi inte komma. Det blir bara att betala.

Viatel är ett annat bolag som har debiterat ett belopp som inte är skyhögt men ändå. Det visade sig vara Stallet.se, också ett forum för yngre där barn har sina låtsaskennlar och låtsasstall. Att bli guldmedlem där kostar 25 kr och när jag testar att ringa betaltjänsten, säger en röst:
"Du som ringer måste vara över 18 år och ha tillstånd att ringa från den telefon du ringer ifrån".
Så dumt. Så otroligt dumt.

Det sista bolaget, som debiterat oss ett större belopp är Wallit AB. Där kommer jag ingenvart med googlesökningar. Inte förrän jag kan ringa deras kundtjänst imorgon, får jag besked.

Att ha internet kan kosta...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Detta inlägget borde kanske många föräldrar läsa! Skrämmande, egentligen.
En bekant var med om nått liknade, med en ENORM teleräkning!
Dom fick betala, då sonen aldrig loggade ut från betalsajten! Hua!
(sonen visste inte att det kostade)

Monica med yffen sa...

Jo, dottern förstod att det kostade men trodde väl inte att det var dyrare än ett vanligt telefonsamtal - och ringa får hon ju göra.

Fult av bolagen att utnyttja barns okunskap på det här sättet.

Anonym sa...

Ja just det! Jag visade inlägget nyss för den äldsta dottern. ja ska se till de yngre också får veta. Internet full med möjligheter och lömskheter!

Monica med yffen sa...

Är det verklige lagligt med betaltjänster för barn? I alla fall borde det finnas en större säkerhet för att man ska kunna genomföra en betalning.

Batbut sa...

Huvva! Snacka om oseriöst. Fast det ska gå att spärra telefonen för sådana samtal. Kunde inte Telia hjälpa till med det?

Monica med yffen sa...

Jodå, jag visste inte då vad det var för sorts samtal som hade ringts. Men nu när jag vet (i alla fall vad två av bolagen är), kanske vi spärrar. Å andra sidan vet jag att såna samtal inte rings igen eftersom det gjordes i god tro och ovetskap om kostnaden (hoppas jag i alla fall :)).

Affe sa...

Tja...då sällar även jag mig till det bondfångades skara...'för jävligt är det..borde polisanmälas för bedrägeri...

Affe

Monica med yffen sa...

Ja, bedrägeri mot barn i högsta grad!

Anonym sa...

Barnen vet mycket väl att det kostar, det dom inte vet/tror är att det ska upptäckas. Gjorde själv liknande när jag var yngre, visste inte ens om att telefonräkningen var specifierad, så trodde att det skulle passera obemärkt.