fredag, januari 27, 2006

Råttan



Sluta-röka-projektet tar nästan knäcken på mig. Hade svårt att somna igår men efter timmar av att ha legat och vridit mig i sängen så började jag sakta somna in. Var just på väg att somna när det där ljudet började. Inne i väggen. En mus eller råtta som sprang där inne, i full fart och ljudet började vid dörrhålet, löpte sedan längs hela väggen, mot kortväggen och alldeles ovanför mitt huvud stannade den. Det blev knäpp tyst.

Jag menar, vem kan bara somna och strunta i en råtta som finns bakom ens huvud även om det finns en vägg emellan? Satte mig förstås käpprätt upp i sängen och väntade på mer ljud. Det kom inga. Inte på länge i alla fall. Så jag la mig igen. Då började det igen men nu åt motsatt håll. Och sedan helt tyst.

Det här har hänt tidigare en vinter. Jag tröstade mig med att råttan i alla fall inte kommer in genom väggen. Den springer där ett tag och försvinner sedan ut. Så jag la mig igen och skulle just somna när en tanke slog mig. K håller och bygger om i källaren. Han har rivit tak och en del av väggarna och naturligtvis finns det säkert en hel del ställen för en råtta att ta sig in.

Hade inte den tanken slagit mig, hade jag somnat och säkert sovit gott hela natten. Allt hade varit frid och fröjd. Men nu kunde jag förstås inte låta bli att tänka på att en råtta eventuellt befann sig inne i huset. Och hur många gånger har man inte läst om folk som vaknar med en råtta på huvudkudden. Det har ju faktiskt hänt.

Yffen lyfte väl lite på huvudet av ljudet i väggen men somnade igen. Jag gick upp för att leta på katten. Hon sov också djupt och jag fick bära ner henne i källaren, satte ner henne på golvet där hon sömnigt tittade på mig. Om råttan gav ifrån sig minsta lilla ljud just då, hade katten reagerat men det var knäpp tyst. Och katten hade ingen lust att sitta kvar.

Jag fick helt enkelt återvända till sängen. Vid den här tidpunkten hade jag blivit ordentligt röksugen. Jag nästan grät efter en cigarett, men nej. Inget rökande och absolut inte mitt i natten. Då var det faktiskt bättre att tänka på råttan. Och jag kunde förstås inte låta bli. Satte mig upp flera gånger när jag tyckte att något rörde sig i sängen men det var bara yffen som drömde att han sprang och sprattlade i sömnen. Gick flera gånger upp för att se att råttan inte gått in i dotterns rum.

Och katten låg lugnt och sov i soffan.

Jag somnade inte förrän för några timmar sedan. Och är vaken nu. Fortfarande lika röksugen och ingen råtta har visat sig. Men nu är jag totalt slut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, då måste du vara helt trött. Idag är det fredag och alla är jätteglada och så... Vet du, att vi har sovit med en mus under sängen? Ska skriva om det någon dag. Tror jag går och kokar kaffe nu.

Monica med yffen sa...

Anne-maj: Min lediga fredag och jag har sovit en stund nu:). Ser fram emot att läsa om den där musen under sängen.

Gunnel: Jag kämpar på men helt rökfri är jag inte än.

Bambi: Jag känner mig inte duktig. Jag förstår inte folk det bara lyser om när de säger att de slutat röka tvärt. Jag är totalt knäckt och då röker jag lite fortfarande. Går efter ett schema som man lägger upp för sig själv på sidan
http://pepp.cancerfonden.se/

Monica med yffen sa...

Skönt att höra att jag inte är ensam :).

(Konstigt att jag inte fick den här kommentaren med mail?)