tisdag, januari 17, 2006

Bloggvärlden - en liten värld

Jag testade min räknare igår eftersom det ofta diskuteras antal besökare på olika bloggar. Jag fick bekräftat det jag redan förstod: att begreppet ”unika besökare” är väldigt missvisande.
Varje gång jag själv postar ett nytt inlägg, registreras jag som en unik besökare och när jag går in och svarar på kommentarer, är det likadant. Likaså återkommande besökare registreras som unika.

Jag har en ”lagom” mängd besökare, ca 50-100 per dag men egentligen är de ju färre eftersom vissa återkommer.

Bloggvärlden är egentligen en väldigt liten värld. Undrar om fler än 10 000 i Sverige läser bloggar? Jag antar att så inte är fallet. Och 10 000 är en väldigt liten siffra jämförelsevis. Bara någon enstaka av mina vänner och bekanta vet vad en blogg är överhuvudtaget. Att det sedan finns lokala grupper inom ”bloggvärlden”, som håller sig till ”sina” bloggar, gör det hela mer begränsat.

Det här innebär en frihet att kunna lägga ut i princip vad man känner för (helt annat när jag skickar in texter till den lokala tidningen, där jag t ex aldrig skulle kunna ha skrivit om gårdagens inspektör :)) och veta att man blir läst av bara ett fåtal. Skulle det sedan bli många fler läsare, ökar samtidigt ansvaret för vad man postar och det finns ingen tjusning med det hela längre. Inte för mig i alla fall.

Bloggvärlden är egentligen väldigt liten och skönt är väl det.

16 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon!
Det ligger i vad du skriver om. Jag brukar titta till mina som finns på min länksida. Det är dom jag hinner med inte mera.

Men vet inte om du och jag använder samma räknare? På min kan jag blockera mitt IP nummer så det blir rätt.

Monica med yffen sa...

Jag har Statcounter. Och du?

Monica med yffen sa...

Jag tror inte den funktionen finns i Statcounter? Ska kolla...

Monica med yffen sa...

Jodå, det gick att blockera sig själv. Nu är det gjort. Ändå så räknas ju de som återkommer som unika besökare och det blir ändå lite fel. Men man har ju ett hum om hur många det är, det räcker bra så.

Gagga sa...

Jag har blockerat mina egna inloggningar hemifrån o från jobbet.
Min räknare räknar endast en gång per "person", även om personen är inne 10 gånger samma dag. Det är ju detta som är unika besök. Har allt från 50 till 300 unika besökare per dag. Totalbesöken har jag ingen räknare för. Det är den som folk gärna visar upp tydligen.
Jag är glad över om nån överhuvudtaget tittar in. Det är väl ingen tävling, eller...
Men jag tycker att det är jätteintressant att kolla vilka som varit inne. Och hur dom hittat dit. Via andra bloggar, via sökord, från andra länder osv...
Och att få kommentarer är ju hur trevligt som helst :)

Monica med yffen sa...

Här gick det endast att blockera sig själv. Har du något annat än Statcounter?

Om jag hade fler besök än nu, skulle friheten att skriva vad som helst kännas begränsad. Lagom är bäst:) och visst är det kul att få kommentarer!

Morgondimma sa...

Jag är helt inne på gaggas linje, det är kul att nån läser överhuvudtaget, Och lämnar de sen en liten kommentar så vet man att någon har varit där och då blir i alla fall jag jätteglad.

Monica med yffen sa...

Visst är det kul med kommentarer och att någon läst. Men samtidigt har i alla fall jag blivit lite hämmad att kommentera hos andra efter vad som skrevs i en annan blogg igår. Att "kommenterar man, är man ute efter många läsare, inget annat". Jag har kommenterat hos dem som har varit här och kommenterat men törs nästan inte längre. Många läsare vill jag absolut inte ha - och jag tror heller inte att kommentarer hos andra leder till många läsare.

Anonym sa...

Hej! Lite sen med svaren. Jo jag använder susnet, gratis. Det stod i inställningarna det var bra att dom skrev om det annars hade jag...

Jag har räknaren på min hemsida, för att jag vill veta på ett ungefär.. Det är som att man ser varandra och säger hej.
Jag är inte intresserad av höga siffror (får kalla fötter kan man skriva så här? svensk uttryck) eller kommentarer, men blir glad att få någon!

Monica med yffen sa...

Nej, tanken på höga siffror ger mig kalla kårar... :) och jag håller med dig, att det är kul att få kommentarer.

Gagga sa...

Jag har också susnet.se

Vi får försöka skaka av oss det olustiga o istället skriva det, o där, vi känner för istället.

Monica med yffen sa...

Håller med dig, Gagga.

Bloggblad sa...

Just det - i bloggarvärlden gör man precis som man vill! (inom vissa sociala gränser förstås)

När jag började i somras blev jag alldeles hänförd av att så många läste, att nån hittade till MIG? Men hänförelsen har lagt sig - nu är det bara kul om några bryr sig.

Jag tror inte man kan locka mer än möjligen till det första besöket - sen är det vad man skriver som räknas. Ibland får jag en trevlig kommentar från nån ny - men sen när jag går till den bloggen händer det att jag inte fattar nåt. För jag vägrar sitta och klura ut vad förkortningar betyder och att lista ut hemligt kodsnack.
Sen räcker inte tiden till att läsa alla trevliga bloggar jag hittar. Vill inte bli beroende så jag måste käka medicin mot bloggandet....:)

Monica med yffen sa...

Ja, det tar TID, verkligen! Men nu ska jag iväg till jobbet, så jag har inget val.

Anonym sa...

Häromsistens träffade jag en kille på den lokala puben. Det var länge sen både han och jag var där. Jag kom inte ens ihåg vad han hette först. Vi pratade ett tag, jätteintressant var det. Då han plötsligt sa en sak. Jag undrade hur han kunde veta det. Han rodnade klädsamt.

Jag läser din blogg varje dag! sa han. Oj då. Så kan det förstås vara. Det känns lika mysko varje gång. Att träffa nån IRL som läser bloggen och jag har inte en aning. Jag liksom förutsätter att alla besökare är antingen okända för mig, eller bloggare...

Monica med yffen sa...

Du har ju hållt på med bloggandet i så många år... (Hur många är det nu?) Fyra? Fem?) Säkert har du massor av stammisar som du inte vet om.

Visst är tron att besökarna är okända eller bloggare skönare än att de består av gamla bekanta, släktingar etc.