tisdag, januari 03, 2006

Sybarit

Till julklapp från jobbet fick jag ett spel, Sybarit. Ett spel liknande TP med mat-, dryck, vett-och-etikett-frågor.

Jag har tittat genom frågorna och skulle jag lära mig dem utantill, vore jag också väldigt duktig teoretiskt när det gäller ovanstående.

Här är ett smakprov:

Mat:

Av vilket bär gör man mylta? (1 p)

Vad heter den italienska maträtt som består av tunna skivor rått eller gravat ox- eller kalvkött? (3 p)

Vad kallas ett mjöl som innehåller både kärna, grodd och skal? (1 p)

Dryck:

Ska cognac förvaras stående eller liggande? (1 p)

Vilken är Sveriges första hälsobrunn? (3 p)

Vilken är kryddan i gin? (1 p)

Vett och etikett:

Ska omslagspappret tas bort innan man överräcker en blombukett i Danmark? (1 p)

Hur många gäster ska det max vara om man ska föreslå värdinnan en skål? (3 p)

Vad innebär att ”skåla öppet”? (3 p)

Övrigt:

Vad heter det redskap som man gör hål i brödkakor med? (1 p)

Efter vilken byggnad har den engelska HP-såsen fått sitt namn? (3 p)

Hur vill James Bond ha sin Martini blandad? (1 p)


Svaren på frågorna kommer senare ikväll.

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det var nog bara mylta jag klarade där. Rör mig nog i fel festkretsar...

Monica med yffen sa...

Jag vet alla svar...:)