tisdag, januari 03, 2006

Svaren

Och här kommer svaren på mat-dryck-etikett-frågorna:
(2400 frågor finns i spelet, kanske jag ska ta och plugga in dem och agera världsvan? :))

Av vilket bär gör man mylta?
Hjortron

Vad heter den italienska maträtt som består av tunna skivor rått eller gravat ox- eller kalvkött? Carpaccio

Vad kallas ett mjöl som innehåller både kärna, grodd och skal?
Fullkornsmjöl, helkornsmjöl

Ska cognac förvaras stående eller liggande?
Stående

Vilken är Sveriges första hälsobrunn?
Medevi brunn (grundades 1678)

Vilken är kryddan i gin?
Enbär

Ska omslagspappret tas bort innan man överräcker en blombukett i Danmark?
Nej

Hur många gäster ska det max vara om man ska föreslå värdinnan en skål?
Åtta

Vad innebär att ”skåla öppet”?
Att hålla glaset i vänster hand när man skålar med bordsgrannen till höger.

Vad heter det redskap som man gör hål i brödkakor med?
Nagg

Efter vilken byggnad har den engelska HP-såsen fått sitt namn?
House of Parliament

Hur vill James Bond ha sin Martini blandad?
Skakad, inte rörd (Shaken, not stirred)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kunde bara den sista frågan! Nyttigt!

Monica med yffen sa...

Om jag inte hade korten framför mig, hade jag inte kunnat någon alls. :)