måndag, januari 16, 2006

Sociala djur



Yffen och katten älskar människor. Och de älskar när vi får besök då de bokstavligen kliver upp på besökarna och sätter sig i knä och trängs om uppmärksamheten. De flesta tycker det är kul. Men alla gillar inte djur. I morse var det brandsyn här och den inspektören gillade inte uppmärksamheten han fick, så att säga.

Yffen blev överlycklig över att någon kom hit för att leka med honom så här på morgonkvisten och sprang genast för att hämta sin bästa leksak, kaninen. Sprang framför inspektörens ben med kaninen i munnen, fintade, skällde, släppte kaninen, sprang runt ett varv, tog kaninen igen, fintade osv. Katten la sig framför inspektörens ben, reste sig, strök sig, la sig igen.

Jag bar upp både yff och katt och stängde dörren till hallen medan inspektionen fortsatte i källare och utomhus och på tak.

Efteråt, när inspektören kom in och ville prata om lite saker som måste åtgärdas, blev det riktigt jobbigt. Han satte sig nämligen ner vid köksbordet och både yff och katt var naturligtvis genast vid hans stol. Båda försökte de komma upp. Yffen hämtade kaninen igen och när han inte fick någon respons, hämtade han nallen. Ingen respons då heller och han började skälla oavbrutet. Under tiden hade katten tagit sig upp på stolen bredvid inspektören och var i färd med att kliva upp i hans knä. Inspektören låtsades inte se.

Jag fångade in yff och katt och fick hålla dem i mitt knä medan jag försökte lyssna till de åtgärder vi måste vidta. Och det var viktiga saker förstås. Om hur vi på bästa sätt förhindrar en brand i det här trähuset. Men både yff och katt var så ivriga att komma till besökaren att jag fick sitta och blåhålla och kunde inte koncentrera mig fullt ut.

Resultat blev att jag inte kommer ihåg vad som egentligen togs upp. Borde förstås ha skrivit ner.

Stängt in yff och katt i ett annat rum? Visst kunde jag ha gjort det, och vi hade fått lyssna till alla yffens röstresurser medan K ligger i angränsande rum och sover efter att ha jobbat natt.

Inspektören sa att vi kunde ringa om vi undrade över något.

Bra. Då gör vi det. Jag behöver höra allt igen, ända från början.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kors i taket! Skickar han inte besiktningsprotokoll? Sånt fick jag och jag var tacksam.. han tittade in och jag som glömt boka tolk:-)

Monica med yffen sa...

Nej, det tror jag inte att han gör. Eller sa han det? Jag kanske missade det också?

Mildamakter sa...

Vilken dum och tråkig inspektör..minsann.

Jag hade bara äääälskat att komma på besök med en sådan uppvaktning, och milda makter så söta de är, båda två, jag blir alldeles bortkollrad juuuuu ;o)

Monica med yffen sa...

De får uppmärksamhet från de flesta som kommer så en inspektör mer eller mindre spelar inte så mycket roll ;)

Monica med yffen sa...

Du kanske har rätt men jag märkte ingen allergisk reaktion. Men det är ju som du säger - vänd bort blicken och de kommer genast...:)

Lyckliga Grodan sa...

trist kille.. inspektören.. det är ju trevligt med sociala djur..

Monica med yffen sa...

Yffen och katten håller nog med dig helt och fullt. :)

Batbut sa...

Vilket surputt! Låna hem en bautastor hund nästa gång som skrämmer skiten ur honom!

Monica med yffen sa...

Kanske det. En rottweiler...:)