söndag, januari 08, 2006

Jag - en webmaster?

Varje gång jag ska göra något med barnhemmets hemsida har jag en föreställning hur det ska se ut. Varje gång blir det något helt annat. Det slutar med den enklaste lösningen efter att jag slitit mitt hår, svettats, svurit...

Om jag lägger en bild till vänster av sidan, längst ned, där det inte finns något annat som "stör", varför flyttar då allt som finns på sidan till alla möjliga håll? Till och med texten hoppar runt och man får inget sammanhang i det som står.

Det är de där små ankarna, antar jag. De finns ett antal överallt och verkar fixerade, omöjliga att rubba. Förmodligen är det därför de kallas ankare.

Två ynka bilder skulle jag ha in. Tänkte snitsa till det lite, men glöm det. Bilderna kom in till slut, de gjorde de. På enklaste möjliga sätt. "Infoga bild". Klick. Dra så att den blir mindre och klick, in med den andra under. Men den hamnade bredvid. Förstås. Och där får den ligga. Jag orkar inte bry mig. Flera timmars jobb för något jag hade tänkt som ändå inte blev. Inte blev bilderna lika stora heller.

Nu går jag och viker tvätt istället. Då är det i alla fall jag som bestämmer hur den ska vikas och inte något program som inte gör som jag vill.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gör du sidan i för program?

Monica med yffen sa...

Dreamweaver, med en färdig mall som jag hämtade. Men den mallen är sig inte lik längre, sidorna har förändrats vartefter jag har hållt på. Suck. Och ingenting är enhetligt längre.

Anonym sa...

God morgon!
Skrattar... Minns när hur make satt och sv**r över att programmet inte gjorde som han bad om:-)Numera använder han..Golive.

Monica med yffen sa...

Tack för tipset! Då ska jag genast googla Golive...