torsdag, januari 05, 2006

Men oj!

På trettondagsafton, imorgon, skulle vi äta något riktigt gott, hade jag tänkt. Idag har jag gått och bara såsat runt, plockat lite, skrivit en hel del. Det är ju min lediga dag. Stekte på lite falukorv. Och nyss gick jag in och läste på en blogg där bloggägaren skrev att det var trettondagsafton idag. ”Där tar hon allt fel”, tänkte jag. Ändå kastade jag en blick i almanackan, för att förvissa mig om att jag har rätt. Det såg lite konstigt ut. Torsdag? Jag fick lov att titta lite närmare. Torsdag, röd dag, trettondagsafton.

Det här har aldrig hänt mig förr. Att jag tagit så fel.

Det är kunderna som förvirrat mig. Det var lugnt på jobbet igår. Varför handlade de inte mer när det är trettondagsafton idag?

Och ingen här hemma har sagt något. K håller på med ved nere i källaren. Undrar om han vet? Måste gå ner och fråga…

Uppdaterat:

Suddig bild som är tagen med mobilen men i vår almanacka är alltså trettondagsafton också röd, vilken den tydligen inte är i alla almanackor.


4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag blev förvånad över att posten kom idag - trodde det räknades som lördag. Och systemet hade öppet till 18, men de flesta andra småaffärer stängde 15.
Den här helgen räknas visst inte längre. Och jag firar den inte heller - går bara på kalas....

Monica med yffen sa...

Nu förstår jag varför de hade satt in extrapersonal igår. Trodde det var ett misstag.

Och jag missade filmen jag skulle se "imorgon" - Grabben i graven bredvid.

Lilith sa...

Jag har kollat det där, torsdag var ingen röd dag, i våran kalendrar är fredag en röd dag.

Monica med yffen sa...

I min almanacka är både torsdag och fredag röd. :)