måndag, januari 09, 2006

Mina hakor

På jobbet finns en spegel i scannern. Den sitter precis i läge för att man ska se sin haka. Eller sina hakor, förstås. Varje gång jag råkar hamna med blicken där, ser jag dubbelhakan och den går inte att förtränga. (Om ni ser någon kassörska som sträcker på halsen extra mycket, vet ni varför).

På högstadiet hade vi skönhetsvård som val vid ett tillfälle. Konstigt, men jag kommer så väl ihåg just den lektionen och den välsminkade damen som talade om för oss att ”alla får rynkor men se till att de går uppåt genom att le mycket”. Nja, för att få dem att peka uppåt, måste man nog ständigt gå runt med ett leende. Tror jag.

En annan sak som den välsminkade damen lärde oss, var att vi skulle slå underifrån med två fingrar horisontellt under hakan för att slippa dubbelhakor. De orden har stannat hos mig och jag tänker oftare på dem nu än jag någonsin gjort. Undrar vad det beror på?

Om jag nu hade gjort det genom livet, alltså slagit med fingrarna på det där sättet, undrar om jag hade sett annorlunda ut? Jag tror det. Då hade dubbelhakan flyttat på sig och hamnat på sidorna istället, som en bulldogg. För ”fläsket” finns ju där och lär inte gå bort genom slag.

Igår lekte jag lite med Corel Draw och bildprogrammet för det, Corel Photo Paint. Och upptäckte att jag kunde trolla.

Jag tog helt enkelt lite hudfärg till Eye Dropper Tool, sedan penseln och målade över vissa ställen. Och vips, dubbelhakan var borta! Hudfärgen såg ”stum” ut utan skuggor så jag ändrade helt enkelt färg på fotot och där är jag utan en tillstymmelse till dubbelhaka.

Tänk, vad lätt det är att luras, till och med sig själv… (Att jag ser lite "halshuggen" är sånt jag får ta).

5 kommentarer:

Monica med yffen sa...

Jag borde ha lagt in ursprungsbilden men det vill jag inte :). Nog finns hakorna där, de följer med på fredag så får du se.

Anonym sa...

Jag har redan påsar under ögonlocken. Det upptäckte jag efter grå starr operationen. "Har påsar funnit där?" Vågar inte börja tänka på dubbelhaka. Hörde om man har för många kuddar kunde man få dubbelhakor:-)

Monica med yffen sa...

Jag har bara en kudde. Kanske får skippa den också...:)

Bloggblad sa...

Jag har visst missat detta intressanta...
Jag är helt nojjig på dubbelhakor. Eftersom jag i mitt tidigare, hakfria liv, inte ens såg några dubbelhakor på någon, brydde mig inte, så har jag börjat kolla in andras eventuella, och upptäcker till min glädje att det inte bara är jag som har. I mina badrum lyser det uppifrån och skuggar hakan, så jag ser dom inte hemma. Bara på kort och på video. Men då ser jag i gengäld BARA hakorna.
Men när jag ser att andra har - inte fasen bryr jag mig. Jag bryr mig ju bara om personen. Varför tror jag då att alla andra bara ser min dubbla?????
Konstigt. Som om nån skulle bry sig?

Monica med yffen sa...

Men Bloggblad, jag tror att du har ursprungsfotot till bilden jag la in här. Där kan du se skillnaden.

I övrigt håller jag med dig - jag ser inte heller några dubbelhakor på andra än mig själv.