måndag, januari 30, 2006

Försvunnen novell

Det var länge sedan jag skrev noveller för veckotidningar men 2004 (tror jag) hade en veckotidning en tävling dit jag skickade ett bidrag. Några månader senare fick jag ett brev om att novellen inte vunnit något pris men att den ändå kommer att publiceras. Jag tror det var över ett år sedan och har glömt hela saken.

Idag fick jag ett nytt brev med ett kontrakt. I brevet skriver de att jag ska maila in novellen (de fick en papperskopia från början). Det är förstås lite kul... om jag nu hittade novellen.

Den måste ha skrivits på den gamla datorn och där finns den inte kvar. Jag har letat på alla backupskivor men nej. Den finns inte. Förmodligen har jag sparat den på diskett och här finns hundratals gamla disketter att gå igenom.

Då är det bara att börja leta då. Det är lite pinsamt att ringa och be dem skicka tillbaks papperskopian på novellen för att jag ska kunna skriva av den.

Suck.

Uppdatering 14:14:
Nu börjar paniken komma. Filen finns ingenstans. Några disketter fungerar inte längre, kanske var den sparad just där. Nästa steg är att leta genom alla sparade pappersbuntar i källaren - om det finns en papperskopia kvar av novellen. Varför ska sånt här alltid hända mig...

Uppdatering 15:39
Man ska alltid ha saker där man brukar ha dem. Jag har en förmåga att lägga saker på speciella ställen "så att jag kommer ihåg var de är". Det måste ha hänt med disketten. Den låg på ett väldigt udda ställe och går det några år, glömmer man. Nu har jag i alla fall hittat den och novellen är ivägmailad. (Vilket onödigt inlägg det här blev, egentligen) :)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen! Skriva ny novell?

Monica med yffen sa...

Jag hittade den! (Det var så länge sen jag skrev den att jag inte hade kunnat skriva en likadan eftersom jag inte riktigt kom ihåg.)

Gagga sa...

Jag är också en sån som lägger saker på "bra" ställen för att "veta" var jag har dem.
Förstod därför din vånda mer än väl.
Skönt att du hittade disketten!

Monica med yffen sa...

Gunnel: Konstigt, hur det har blivit. Att man går in på bloggen och skriver av sig allt möjligt...:). Tack! (men jag har vetat om det länge - bara glömt bort det).

Gagga: Nu kommer jag inte att göra så en gång till. Den här gången var en pärs. :)

Anonym sa...

Det var inte onödig blogg:-) Spännande dessutom! Det var skönt att du hittade den. Gör backup då och då så.. Det säger jag och har inte gjort någon ännu! *skrattar*

Monica med yffen sa...

Jodå, nu har jag gjort backup på den här datorn (eftersom den säkert kommer att lägga av när som helst). :)