onsdag, januari 18, 2006

Naturell träning

Jag går inte på gym. Inte på Friskis och Svettis heller. Här kör vi med naturell träning och jag gav nyss, i en kommentar hos Bambi, ett tips på effektiv träning för magmusklerna.

Lägg margarin i en stekpanna. Sätt på plattan. Gå tillbaks till datorn och läs bloggar och glöm stekpannan. När brandvarnaren tjuter, gå tillbaks till köket. Nu bolmar det så mycket ur stekpannan att hela köket fylls av rök. Hosta. Hosta igen. Hosta i en timme.

Nästa dag känner du effekten i magmusklerna och vad som är bra med denna träning, är att hela familjen tränar samtidigt. Det blir en sorts gemenskap som man inte hittar någon annanstans.


När vi kommer till benen, utövade jag alldeles nyss ett ypperligt träningsmoment:

Vänta tills postbilen passerat ditt hus (viktigt!). Se till att ha blankis utanför ytterdörren med
helst lite nysnö på. En halv centimeter räcker. Sätt på dig de mest slitna slip-ins med lika sliten sula under och ge dig ut för att hämta posten.

Gå ut på den snötäckta blankisen. När det börjar glida under sulorna, sträck ut armarna och sträck ena benet framåt. Är det svårt att få fäste, böj lite på knät, sätt ned benet och upprepa samma procedur med andra benet. Som kosackdans ungefär. Upprepa några gånger tills du känner att du har fäste under sulorna igen. Ta dig försiktig fram till postlådan.

När du ska tillbaks har du posten i handen. Försök att hålla kvar den medan du upprepar kosackdansen på isen. Ut med armarna, ena benet fram, böj knät, andra benet fram, böj knät.
Blir det bakåtsparkar gör det inte så mycket. Huvudsaken är att du inte faller.

Jag återkommer till armövningar när jag hittat en bra, naturell övning.

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

*Gapskratt* Men håller ni inte på att renovera redan? Då behöver du ju inte köra med såna subtila metoder för att snabba på...

Tantvarning: Jag kör med dubbar.

Monica med yffen sa...

"Vi" renoverar inte. "Han" renoverar. :) (det låter bättre att säga "vi" om det hela, eller hur?)

Anonym sa...

Ska ta din tips på allvar:-)

Monica med yffen sa...

Bra! Det är ytterst effektiva övningar.

Anonym sa...

Kanske köpa en större hund, som drar dig ut på promenader? Tänker nämligen på grannens hund svart leonberger. Hustrun brukade snurra kopplet ett par varv runt stolpen när hon stod vid busshållplatsen och hämtade sina barna!

Monica med yffen sa...

Bambi: Jag kanske är lämpad som just träningskonsult, eller?

Gunnel; Ja, och vill man kan man hålla på längre. Det är upp till var och en.

Anne-Maj: Du fick mig just att komma på att jag faktiskt kör en sorts armövningar varje dag. Jag har ju två hundar att gå ut med på mornarna och det blir lite hopprepsövningar med kopplen när de springer åt varsitt håll. Armen över huvudet, bakom ryggen osv. Jag kör till och med med piruetter när hundarna blir ivriga och det är halt ute.

Anonym sa...

Däör var ditt tips för ärmarna! Perfekt.

Monica med yffen sa...

Ja, jag har precis varit ute med hundarna och gjort lita armjympa!