tisdag, april 11, 2006

Kurs i ryska, kanske...

I höstas, efter att ”vår” ryska tjej hade åkt hem, letade jag med ljus och lykta efter en kurs i ryska. Det fanns en i Västerås, på en tid som inte passade mig och som det till slut heller inte blev något av eftersom det var för få anmälningar. Det fanns också en distanskurs som var alldeles för avancerad och krävde för mycket tid för att den skulle passa mig.





Det här fotot är från 60-talet någon gång och föreställer mina kusiner. De bor i Ryssland, i Tjeljabinsk vid Uralbergen och vi har aldrig träffats. Det har varit min önskan under alla dessa år men av diverse orsaker har det aldrig blivit av. Dessutom kan vi inte göra oss förstådda med varandra. De pratar inte engelska och jag kan alltså inte ryska. Det är hela tiden mina föräldrar som håller kontakten där.


I Ryssland har jag även en stor släkt på mammas sida. Också där upprätthåller mina föräldrar kontakten. Mina föräldrar börjar bli gamla och den dagen de går bort, är också kontakten med den släkten bruten – om inte jag lär mig språket.



Den här tjejen, min syssling Ira från S:t Petersburg, verkar vara väldigt angelägen att hålla kontakt men även hon och jag har språksvårigheter.
Jag börjar inse att det verkligen är läge att börja en kurs i ryska snart. Kanske får jag lov att söka den mer avancerade kursen och istället för att skriva, lägga ner all tid på den ett tag framöver.

Inte minst med tanke på "vår" ryska tjej som kommer att tillbringa en hel del tid här.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du har alltså ryskt blod i dina ådror. Precis som jag. Det har berättats för mig att min morfars far "kom gåendes från Ryssland". Det låter väldigt spännande och jag har alltid undrat över var, när, hur och - kanske framför allt - varför han "kom gåendes från Ryssland".
Ryska är ett vackert språk och jag hoppas du hittar en lämplig kurs.

Anonym sa...

Ryska är ett mycket vackert språk. Jag tycker du ska gå en kurs, så du kan hålla kontakten med din släkt.

Bambi sa...

Ja, hoppas du hittar en kurs. Språket är ju så viktigt både för flickan och också för släkten.

Monica med yffen sa...

Marita: Det låter spännande att han kom gående från Ryssland. Du har inte släktforskat något? Det kanske inte är lätt med dokument från Ryssland men från den svenska sidan, kanske du kan få klarhet i hur det gick till.

Eva och Bambi: Jag ska kolla upp den där mer avancerade distanskursen. Det känns mer och mer viktigt att jag lär mig språket.

Bloggblad sa...

Finns det inte sån där "gör det själv"-kurs på cd? Finns bara viljan så borde väl det funka?

Monica med yffen sa...

Tror du? Förr fanns ju sånt men jag har varken sett eller hört om sådana kurser på flera, flera år. Ska kolla upp det. Det vore ju allra bäst.

Anonym sa...

Tur att jag bara har svenska släktingar. Fast jag är rätt dålig att hålla kontakten med dom. Men vi har kul de få gånger vi träffas.

Monica med yffen sa...

Lättast vore ju om de fanns här allihop och man kunde prata med varandra.