måndag, april 24, 2006

Foton

På barnhemmets hemsida ska jag lägga ut presentationer och bilder av alla i styrelsen. Upptäckte till min förskräckelse att jag inte har någon bild att lägga in på mig själv.

Minns när jag skrev på en annan sida och fick en förfrågan om ett foto. Det var flera år sedan, vi hade ingen egen digitalkamera och jag lånade hem en från mitt dåvarande jobb för att ta ett foto. Både dottern och K höll på och fotograferade mig i evigheter. Antingen blundade jag, såg drogad ut, stirrade eller blev suddig. Till slut tog vi en bild där jag varken såg drogad eller suddig ut men jag ser ut som om jag skulle kunna mörda någon. Kallsvettig och förbannad, och det var väl precis vad jag var efter timmar av fotograferande. Den bilden ligger ute på Skrivarsidans presentation av mig nu.

Nu var vi alltså i samma situation igen. Behöver en närbild. Nu har jag glasögon och ett nytt problem uppenbarar sig. Det blir blänk från glasögonen på varje bild. Efter mycket blixtrande och fotograferande, bestämde jag mig för en bild utan glasögon. Skulle bara ta bort lite bakgrund i Photoshop när dottern svepte förbi.

Dottern: Ska du ta den DÄR bilden?

Jag: Ja?

Dottern: Hahaha!

Jag ropade på K. Han höll med dottern.

Valde en annan bild som var godkänd av K men som jag ser ut som en hamster på.

Det här är inte lätt. Får välja mellan att se drogad ut (det är inte lätt att stirra in i kameran med öppna ögon när man har utsatts för åtskilliga blixtrar) eller se ut om en hamster. Hamster är nog bäst.

Vi har tagit mängder med bilder. Jag tänker inte börja om från början.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blir jag nyfiken! Kilar över till skrivansidan *s*

Monica med yffen sa...

Du kommer att förstå vad jag menar. :)

Bambi sa...

Men jag har då kollat och du är inte alls lik en hamster!!
Fin bild!!

Anonym sa...

Vadå hamster. Du är fin som du är Monica.

Monica med yffen sa...

Bambi och Gunnel: Jodå, det finns bilder där jag ser ut som en hamster men de ligger inte ute på nätet.

På bilden på Skrivarsidan ser jag arg ut. Riktigt sur.