torsdag, april 06, 2006

På operationsbordet - uppdaterad

Jag har lämnat yffen på Djurkliniken i Västerås och kanske ligger han där, nedsövd just nu, och får all sin tandsten borttagen. Det tog emot att lämna honom; det kändes som om jag skulle ha lämnat mitt barn för en operation. Han märkte inte att jag försvann. Det var så mycket nya lukter att han var alldeles virrig och nosade så mycket att nosen rann.

Nu går jag i alla fall runt här och irrar trots att jag vet att jag är larvig.

Klockan fyra får jag hämta honom, om han inte är ledsen och inte trivs. Då ringer de tidigare.

I fortsättningen ska jag borsta tänderna på honom varje dag, hur nu det ska gå till. Vi får träna. Jag har överhuvudtaget aldrig gjort det. En gång i veckan räcker inte, berättade veterinären. Det måste vara varje dag för att hålla tandstenen borta.

Vi har en del jobb framför oss.

Uppdaterad 17.00

Oj... Hämtade en tilltufsad, trött och blodig yffe och är alldeles förtvivlad.

Jag har hört mycket om att man måste borsta tänderna på hundar men har hört lika mycket om folk som aldrig har borstat tänderna på sina hundar och eftersom det är inte är så lätt att göra, har jag lyssnat mer till de sista. Det skulle jag inte ha gjort.

Att yffen hade tandsten, var det ingen tvekan om men jag trodde aldrig att de skulle behöva dra ut tänder, och inte så några heller. Fem (!) stycken. Tre fram och två bak. Och veterinären berättade att detta är individuellt på hundar men att dvärgraserna är mest utsatta. Men att ha sådana problem som yffen när man bara är tre år, är väldigt ovanligt.
Han har varit dålig med tuggben och det kan ju ha berott på lösa tänder. Det fanns mycket hår i placken och de undrade om han slickade sig extra mycket men det gör han inte. Däremot kampar vi en hel del med hans pälsiga gosedjur och det kan vara orsaken till håren.

Vi gick igenom rutiner och vad han åt och allt är helt normalt. Men nu blir det tandborstning framöver, varje dag.

12 kommentarer:

Gagga sa...

Men oj vad jag blev bekymrad när jag började läsa. Har blivit riktigt fäst vid din vovve vid det här laget. Tur att det bara var tandsten. Har aldrig borstat tänderna på våra hundar. Den förre taxen vi hade åt ett grönt (vägrade äta röda) äpple varje dag o det tror jag höll hans tänderna rena. Lilla Freja vill inte ha äpple. Tuggar på de tre katterna istället. Kanske håller tänderna rena så ;)
Hoppas Yffen är vid gott humör o inte mår illa av att bli sövd.

Lyckliga Grodan sa...

visst är det hemskt att lämna någon att bli sövd.. lämnade katterna häromdagen.. för snöpning.. och det kändes ödesdigert att gå ifrån dem.. men allt gick bra..
hoppas yffen blir riktigt fin i munnen nu.. och får god andedräkt...

Anonym sa...

Ja det känns hemskt. Vi lämnade våran Moa förrgår. Hon har varit "deppig" i går. idag något bättre, men bara sover. Verkar som personligheten har fått ett törn. Vi har peppat lite med skinkor och sånt.

Borsta tänder, oj. Vi brukade ge knäckebröd eller morot men oftast tuggben så Biggy kunde hålla tandsten bort.

Bambi sa...

Lilla yffen :(( Hoppas han inte är för kymig efter narkosen.

Jazz opererade knät i höstas och det var inte kul. Ville inte att han skulle sova över, så vi fick hämta honom samma dag. Du skulle ha hört hans nöjda suck, när han med tung kropp kurade ihop sig i min famn.

Har inte borstat tänderna på honom, utan hundben och sån där mat som skall extra bra för tänderna. Kanske bäst att börja med det...

Monica med yffen sa...

Alla: Jag har uppdaterat om fortsättningen. Kommer alltid att borsta tänderna på yffen hädanefter.

Är just nu på språng, ska iväg till dotterns redovisning och öppna hus på skolan.

Monica med yffen sa...

Usch, vad kall min förra kommentar lät när ni har skrivit så gulliga kommentarer. Tack för dem! Det var inte alls meningen att låta så hård - hoppas ni förstår.

Är bara lite stressad.:)

Anonym sa...

Ojoj, här åkte tandborsten genast fram. Har borstat kanske sammanlagt tre gånger på sex månader... Inbillar mig att morötter och tuggben ska hjälpa i stället. Lycka till med borstandet!
Ps. Tipsar om smaskig tandkräm med leversmak, men det kanske du redan har?! Ds.

Monica med yffen sa...

Och jag går runt och har ett fruktansvärt dåligt samvete över att det blev så här med den lille stackaren.

Jag köpte en tandkräm på Djurkliniken. Virbac Enzymatic Toothpaste. Den luktar inte gott men jag tror inte att den luktar lever.

Anonym sa...

Monica du behöver inte ha dåligt samvete. Dom får lätt tandsten. Jag borstar Adina´s tänder en gång i veckan och det räcker på henne. Tjorven måste borstas varje dag samt att Evelina får använda tandtråd på henne.
Men du kommer väl ihåg mitt tips att använda gasbinda rung lillfingret. Sen blöter du det och sätter på lite tandkräm. Det kommer att gå galant.

Monica med yffen sa...

Jag tycker ändå att jag borde ha kollat i hans mun i alla fall, men det är inte mycket att göra åt nu.

Oj, det kan inte vara lätt med tandtråd på en hund.

Jag ska både testa med gasbinda och med en liten barntandborste jag har köpt. Men inget av det kommer att bli lätt, eftersom han inte alls gillar att man håller på med hans mun.

PGW sa...

Lille yffen!

Tandtråd på hund låter verkligen som överkurs!

Jag använder en hundtandborste som man sätter fast på pekfingret, det var himla smidigt.

Monica med yffen sa...

De hundtandborstarna fanns på Djurkliniken och jag tyckte också att de såg smidiga ut men personalen rekommenderade mig att köpa en barntandborste. Jag får testa mig fram med både gasbinda och barntandborste först. Annars får jag åka tillbaks och köpa en som man sätter fast på pekfingret. Han har så liten mun, yffen.