söndag, april 16, 2006

Tramporgel

När vi nu har ställt någotsånär i ordning i källaren så inser jag att det inte får plats mycket mer där nere – om vi har kvar pianot. Och något piano behöver vi egentligen inte eftersom ingen spelar på det. Får vi bara bort det, så kunde vi flytta ner lite av möblerna som vi har i allrummet nu (där det är trångt) och låta det vara lite luftigare där. Så gick mina tankar igår när överraskningen kom:

K: I det där utrymmet där, får den nog plats…
Jag: Den? Vilken den?
K: Tramporgeln.
Jag: Va??
K: Tramporgeln.
Jag: Vilken tramporgel?
K: Jag får min mosters tramporgel om jag vill.
Jag: Och vem ska spela på en tramporgel?
K: Jag. Det är väl kul att ha en gammal tramporgel?
Jag: Det är INTE kul! Vad ska vi med en gammal tramporgel till? Här står ett piano som ingen spelar på och som bara tar plats. Du tror att det blir bättre med en gammal tramporgel?
K: Jag tycker det är lite kul.
Jag: Kul… Vi kan ju ställa tramporgeln på pianot då.
K: Men pianot ska ju ut?
Jag: För att göra plats åt andra möbler, ja. Inte för en tramporgel.
K: Jag tar i alla fall hem den, så får vi se.
Jag: Det gör du inte!

Återstår att se om han gör det…

9 kommentarer:

Morgondimma sa...

Herregud, en tramporgel, vilket straff...

Bloggblad sa...

Här håller jag med Monica och Morgondimma. Om man inte spelar piano, lär man inte spela tramporgel - som är mycket svårare att få snyggt ljud i.

Anonym sa...

Jag säger bara : Lycka till !

Monica med yffen sa...

Morgondimma: Ja, visst är det!

Bloggblad: Just det. Han kan överhuvudtaget inte spela.

Londongirl: Tack. Ingen dylik kommer in genom de här dörrarna. :)

Anonym sa...

Haha...jag ser K. sitta där med rak rygg och trampa febrilt för att få lite ljud i tangenterna. Jag kommer och lyssnar. Vi kan ta en fika på altanen medans han över :O)

Monica med yffen sa...

Ja, han kan öva - utanför huset, för in i huset kommer inte den där orgeln. Vi kan fika, hundarna kan leka och K kan trampa.

Bambi sa...

Ser fram emot att höra mer om det här :-)) Hoppas du avgår som vinnare!!

Monica med yffen sa...

Bambi: Jag har redan vunnit - han har resignerat. Det blir ingen tramporgel.

Anonym sa...

Hej, jag har skrivit två uppsatser i musikvetenskap om tramporglar. Hade en länge i källaren men den är nu slängd eftersom den var trasig. Om ert arvegods var en vacker och bra tramporgel (usla tramporglar är inget att spara). borde ni tagit emot den och ställt den i vardagsrummet, där tv-n nu står. Och slängt TV-n. En tramporgel är ett underbart musikinstrument