torsdag, april 06, 2006

Tandborstning

Kan inte slå bort mitt dåliga samvete över det här med yffens tänder. (Jag vet, Gunnel, du berättade för mig att jag måste borsta tänderna på honom men jag valde att lyssna på dem som aldrig hade använt tandborste på sina hundar, för att slippa bråka med honom. Gissa om jag ångrar mig idag).

Här är i alla fall de hemgångsråd jag fick från Djurkliniken:

"Borstning av tänder förlångsammar nybildning av tandsten och det är lämpligt att försöka borsta tänderna när munhålan är rengjord. Använd gärna klorhexidinlösning för munhåla att torka av tandköttet med.

Din hund har anlag för tandsten. Tandsten är vanligt förekommande hos djur. Vissa individer är mer drabbade än andra av denna åkomma. För att förhindra tandlossning och infektioner i munhålan rekommenderar vi därför tandstensborttagning. Hur ofta detta måste göras bedöms individuellt. En del djur måste åtgärdas varje halvår, andra varje år/vartannat år."

Ikväll fick jag höra av en kattägare att detsamma gäller för katter. Å hjälp, hur ska jag få in en tandborste i vår katts mun??

8 kommentarer:

Anonym sa...

För att borsta tänderna på din katt: Ta på heltäckande skyddskläder av plåt (glöm inte ansiktsmask och skor!), stäng in dig och katten i ett pyttelitet tomt rum med kala väggar och skrid till verket. LYCKA TILL!
Alternativ finns som dock kostar lite mer: åk till veterinär med några års mellanrum.

Monica med yffen sa...

Haha, jag ska tänka på det:).

Skämt åsido så kontaktar jag veterinär om det skulle behövas men nu har jag tittat i kattens mun och det är så vitt och fint därinne (inte luktar hon illa heller) så inte har hon tandsten.
Än så länge. Nu kommer jag att hålla stenhård koll.

Bambi sa...

Stackars lilla yffen, till och med ta bort tänder... Ja, här får införskaffas tandborste till en annan ung herre!

Monica med yffen sa...

Och jag kan inte skylla på något annat än att jag inte har borstat och varit dålig på att titta honom i munnen eftersom det är det värsta han vet. Inte förrän det började lukta, reagerade jag, och då var det för sent. Nu ska han få vila i munnen i en vecka, sedan ska det borstas så det står härliga till...

Anonym sa...

G A S B I N D A....är lättare

Katterna får gå till veterinären. Våra två har tagit bort massor av tänder men dom hade inte tandsten utan tandlossning. Det var inte så vanligt så därför förstod Tina att dom var släkt.
Men deras tandkött har blivit så hårt så dom äter torrfoder i alla fall.

Monica med yffen sa...

Tack och lov verkar inte katten ha några problem.

PGW sa...

Jag hittade tandkräm med leverpastejsmak tilll hunden, jag vet det låter hur larvigt som helst, men han blev väldigt samarbetsvillig när jag använde den!

Monica med yffen sa...

Om han inte gillar den tandkräm jag köpte, får jag också leta efter den med leverpastejsmak.