onsdag, mars 01, 2006

Influensor och fåglar och influens...

Bilden föreställer samhället jag bor i och vårt hus ligger ungefär där den gula markeringen är.

Det röda området markerar ett upprättat fågelområde som många ornitologer från landets alla hörn besöker.

Ett helt samhälle för fåglar har byggts upp där med fågeltorn, specialbyggda bryggor och broar för att man ska kunna komma långt in i dessa fågelsamhällen där de mest varierande fågelarter häckar. Holkar både högt och lågt. Det finns till och med specialbyggda flytande holkar som guppar fram på vattnet. Och förstås en enorm mängd fåglar!

Jag menar, avståndet från den gula markeringen till den röda är ju inte sådär jättestort, eller hur? Det är väl ca 5-10 minuters gångväg. Här över flyger en hel del både vanliga och ovanliga fåglar, både övervintrare och flyttfåglar.

Och det händer att det splashar till på marken när de flaxar förbi.

Hysterisk? Jag?

Inte då!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det kan man förstå. Man försöker inte vara rädd. Men ju mer kunskap man skaffar blir man lugnare, eller hur?

Monica med yffen sa...

Det är ju det här med den tyska katten som är oroväckande...

Monica med yffen sa...

Jodå, yffen fick upp spår. Jag vet inte om jag berättade det? Spåren ledde i alla fall till ett helt bäverbygge. Vad duktig han är, eller hur? :)

Bloggblad sa...

Jag kan förstå dig, det är himla lätt att fantisera, men jag lyssnar bara på dem som säger att vi inte behöver vara oroliga. Jag har lugnat en elev idag som inte ens ville gå ut... "det flyger ju fåglar överallt".

Monica med yffen sa...

Ja men det gör ju det! Flyger fåglar överallt, alltså... :)

Gagga sa...

Fortsätter njuta av att se fåglar, men mina höns tar jag troligen bort när värmen kommer. Tänker inte ha dem instängda iallafall.

Monica med yffen sa...

Det är tragiskt om folk inte ens kan ha sina höns och andra tamfåglar kvar. Hoppas något revolutionerande händer som gör att det inte blir så.

Anonym sa...

vart ligger fågellokalen? skulle gärna vilja veta... bry dig inte om fågelinfluensan