måndag, mars 27, 2006

Lodjur

Vi har landsbygd utanför dörren och en stor park där yffen alltid tidigare fick springa lös förut. Efter att Gunnel berättat om att ett lodjur blivit sedd i samma park, håller jag alltid hunden kopplad.

Jag hörde senare från fler som sett samma eller fler (?) lodjur runt om i samhället, bl a alldeles invid en tomt.

Idag läste jag om det här i VLT och eftersom det bara är någon mil bort, får yffen snällt fortsätta att gå i koppel.

Jag kan ändå inte låta bli att fascineras lite av att det finns lodjur så nära inpå.

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det ska visst finnas nåt i Östergötland tror jag. När jag var barn såg jag ett - mycket hastigt eftersom det försvann in i skogen. Men pappa visste säkert att det var en lo.

Monica med yffen sa...

Jag skulle gärna vilja se ett IRL jag också. Sedan jag fick höra om det här lodjuret (tror det var ett år sedan) går jag fortfarande och tittar upp i träden. :)

Gagga sa...

De är så underbart fina. Har sett i vilt tillstånd två gånger. Vi har då o då spår efter dem här utanför. Är övertygad om att de ofta ser mig.

Anonym sa...

Jag har aldrig lyckats sett något ute i naturen. Men spår har jag sett flera gånger.
Men Monica, när E. var och skötte häst i Skråmsta då pratade en i jaktlaget om att han hade sett en varg. Så dom finns runt omkring oss...våra vackra rovdjur. Men håll i Lillebror du. Vargen den var nog bara på genomresa så han är säkert inte kvar. Det här är ju flera år sedan

Monica med yffen sa...

Gagga: Tänk, att jag känner mig ofta iakttagen när jag går där i parken. Säkert har något lo sett mig också. Och jag skulle gärna vilja se det.:)

Gunnel: När jag berättade det här med lodjuret för en granne då, för något år sedan var det väl (?)(hon med gråhunden) berättade hon att hennes man stött på två vargar vid Solberga, så visst finns de nog här, även de.

Morgondimma sa...

Tänk att få se ett lodjur live, Det lär finnas på Billingen men jag har aldrig sett något

Monica med yffen sa...

Jag önskar också att jag får se ett någon gång (när jag inte har yffen med mig)

Batbut sa...

Människa! Vart bor Du? Lodjur?

Anonym sa...

Lodjur hade vi när vi bodde på landet. Jag var alltid lite nervös när jag gick med vår hund i skogen. Är du bättre i din influensa nu? Låter som det jag hade för någon vecka sen.

Monica med yffen sa...

Batbut: Bor utanför Västerås. Jodå, de finns här.

Eva: Jag är bättre. Dottern är tillbaks i skolan och jag går nog till jobbet på onsdag kväll. Skönt att vara av med det!

Monica med yffen sa...

Förresten Eva, blev du prickig efteråt?

Lyckliga Grodan sa...

lodjur är häftiga.. oåtkomliga nästan.. så skygga..
har sett ett.. för tjugo år sedan..

Monica med yffen sa...

Det verkar bli allt tamare. Och då blir ju faktiskt chansen större att snart få sett ett. (Hoppas)