måndag, mars 13, 2006

Trevliga kunder

Igår jobbade jag nio timmar. En söndag kan det tyckas att det är tungt och visst kan det också kännas så när jag ger mig iväg. Men jag får hela tiden tänka på fördelarna med det här. Jag får tid att skriva varje dag, hela dagarna. Och det underlättar avsevärt att tänka så.

Vi har ett så stort antal kunder att den mesta tiden av dessa nio timmar blir att sitta i kassan. Drygt, kan tänkas, men faktum är att 99,9% av kunderna är så supertrevliga att det faktiskt är ett rent nöje. Det finns rötägg och det är alltid samma personer men de är så få att de glöms bort i mängden.

Igår handlade en dam i min kassa. När hon packat ihop sina varor och gett sig iväg, låg hennes plånbok kvar på disken. Hon hade inte hunnit långt. Hon hade inte ens hunnit lämna butiken när jag sprang efter henne med plånboken. Något som ju var så naturligt att jag inte ens reflekterade över det men hon var så otroligt tacksam och visste inte hur mycket hon skulle tacka mig. Efter en liten stund kom hon tillbaks till mig med en trisslott som tack för hjälpen. Hon la den bredvid mig, tackade så mycket och försvann. Det kändes dumt att få ett sånt tack för något som är så naturligt. Hon var ju fortfarande kvar i butiken och det var inte precis någon ansträngning för mig.

Jag vann 50 kronor på lotten.

Det är just kunderna som gör det här jobbet så kul. Nu menar jag inte att de måste komma med gåvor :) men det glada humör de flesta har, gör enormt mycket.

~~

Nu ska jag lägga allt krut på berättelsen jag håller på och skriver. Jag kommer inte att ha tid med bloggandet på ett tag men återkommer.

Ha det så bra till dess!

6 kommentarer:

Bambi sa...

Men det är roligt att man blir uppskattad, även om det var en naturlig sak för dig, att göra!

Lycka till med skrivandet!

Bloggblad sa...

Klart hon blev glad. Njut och ta emot, bara.
Lycka till med skrivande. Själv filade jag klart det sista igår - nu återstår att vänta på...ja, du vet.

Anonym sa...

Vad roligt! Skickar krut till dig så du kan ro projektet i hamn.

Monica med yffen sa...

Alla: Visst är det kul att få uppskattning även om hon inte hade behövt. Och tack, jag ska göra mitt bästa med berättelsen.

(Det verkar som om jag ändå måste gå in här och rensa spam då och då. Tre spam på samma tidpunkt blev det idag...)

Batbut sa...

Lite solskensstory, av Dig som sprang efter henne och av henne som visade sin uppskattning

Monica med yffen sa...

Jo, men jag behövde inte springa så långt och konstigt vore om jag inte hade gjort det. :)