torsdag, mars 02, 2006

Tänderna

Efter en sömnlös natt med tandvärk, ringde jag tandläkarmottagningen i morse. Det var överenskommet att jag skulle ringa om jag fortfarande hade värk för att även den andra tanden skulle öppnas och en rotfyllning påbörjas även där. Jag upptäckte igår kväll att den tand som tandläkaren börjat med var söndertrasad upptill och på sidan och mitt syfte den här morgonen var inte att gå tillbaka till samma tandläkare (som inte är min ordinarie, eftersom hon är bortrest den här veckan) utan jag ville helt enkelt meddela att jag ville tillbaks till min ordinarie tandläkare nästa vecka för att jag tappat förtroendet. Telefonsamtalet lät ungefär så här:

Tandsköterskan: Det var väldigt tråkigt att du tappat förtroendet men tandläkaren gjorde bedömningen att det var den andra tanden som behövde åtgärdas.

Jag: Han knackade på tänderna och den tanden som värkte så jag hoppade högt lät han vara? Jag har rotfyllt förr och aldrig varit med om något liknande. Dessutom tog han sönder den tand han lagade. Ledsen, men jag har tappat förtroendet.

Tandsköterskan: Tanden var trasig när du kom!

Jag: Det var den absolut inte! Jag har färska foton som kan bekräfta det.

Tandsköterskan: Du har aldrig rotfyllt en framtand förut, som dessutom sitter tätt ihop med en annan tand. Det går inte att göra på något annat sätt än att ta sönder den.

Jag: Men att han inte förberedde mig på att den var sönder så att man slapp bli chockad? För mig verkar det konstigt att han inte berättade eftersom tanden är så pass trasig. Jag vill i alla fall ha en tid hos min ordinarie tandläkare nästa vecka när hon kommer tillbaks, om det går.

Tandsköterskan: Hon har inga tider nästa vecka.

Jag: Då får jag vända mig till någon tandläkare på stan för att få det här åtgärdat.

Tandsköterskan: Hur skulle du förresten stå ut med värken till nästa vecka?

Jag: Jag får ta smärtstillande.

Tandsköterskan: Ska jag se till att du får penicillin utskrivet?

Jag: Ja, tack! Om det hjälper mot värken…

Vi la på och sköterskan skulle återkomma, vilket hon också gjorde och jag vet inte om det är jag som är extra känslig idag eftersom jag inte har sovit och dessutom har värk eller om hon var spydig men samtalet fortsatte:

Tandsköterskan: Du ska veta att röntgenbilderna inte visar någon indikation på att tanden du har värk i behöver rotfyllas. Däremot såg den andra tanden inte bra ut.

Jag: Men nu har jag en fruktansvärd värk i den här tanden. Det går inte att komma ifrån.

Tandsköterskan: Kom hit nu, så får han öppna den också.

Jag: Jag orkar inte mer. Vi slutar prata här och nu, så söker jag hos en tandläkare på stan.

Tandsköterskan: Ska jag inte sätta upp en tid hos din ordinarie tandläkare på måndag då?

Jag: Hon hade ju inga tider?

Tandsköterskan: Det blir någon annan patient som får stå undan i så fall.

Jag: Nej, gör inte det eftersom allt är så besvärligt. Jag beställer en tid hos någon på stan.

Tandsköterskan: Men det går bra 9.15 på måndag hos din ordinarie om du kan?


Nu har jag alltså tid hos min ordinarie tandläkare på måndag för en rotfyllning i en tand som enligt röntgenbilderna inte behöver rotfyllas men som ändå värker och någon annan stackars patient blir av med sin tid.
Att jag inte söker hos en tandläkare på stan i det här läget beror helt enkelt på pengarna. De här två rotfyllningarna kommer att kosta mig 6000. Att gå till en ny tandläkare, innebär nya röntgenplåtar och kostnader för nya undersökningar. Jag har helt enkelt inte råd. Annars skulle jag göra det.

20 kommentarer:

Morgondimma sa...

Jag tror inte du behöver ha dåligt samvete för att någon annan får bli utan tid. Det var bara något surtanten körde med. Akuttider finns alltid att få.

Monica med yffen sa...

Jag hoppas det är så. Lite oproffsigt av sköterskan, kan jag tycka, men jag kanske skulle se allt med andra ögon om det inte vore för den här värken.

Monica med yffen sa...

Hm... Jag behöver nog inte ställa mig i kö. Och de har alltid varit glada och trevliga förr men den här sköterskan tog väl åt sig av att jag sa att jag har tappat förtroendet. Sånt gör ju att man tappar ytterligare förtroende.

Batbut sa...

Nu har jag gjort en woododocka på tandsköterskan och en på tandläkaren. Hur många nålar ska jag stoppa i dem?

Monica med yffen sa...

En rotfyllning och en trasig tand på var och en? Går det?

Bambi sa...

Ärligt talat, jag tycker inte det låter bra! Om du går regelbundet hos tdl och inte har haft ngt problem med ngn av de här tänderna tidigare, låter det märkligt att de helt plötsligt måste rotfyllas?!

Man kan ju få fruktansvärt ont, när tanden öppnas upp och börjar rensas, men om smärtan kommer från den andra tanden?!
Om du byter, be att få kopia av din journal och rtg bilder, antar att det är en modern klinik, då har de ju allt på datorn...

Lätt som en plätt att överföra till din nya klinik, så slipper du betala dubbelt- Och glöm inte att göra prisjämförelser- det kan skilja jättemkt från klinik till klinik på alla typer av behandling.

Lycka till!

Anonym sa...

Jag dånar.. Hemskt! Om du ser den dumma läkaren, bit denne!

Monica med yffen sa...

Bambi: Jag har gått regelbundet, även hos tandhygienisten. Det var inte länge sedan jag var hos henne och hade inga hål.

När han rensade i tanden som han öppnade igår, kände jag (trots bedövningen) en helt annan smärta än den jag hade från början. Den värken känner jag inte idag. Däremot, när jag bara vidrör tanden bredvid, så hoppar jag högt. Den, som aldrig blev rotfylld och som har värkt hela tiden.

Nu kommer min ordinarie tandläkare som är superbra och dessutom chef på kliniken, tillbaka på måndag. Jag ska försöka stå ut till dess.

Anne-Maj: Och jag dånar av värken!
(usch, vad tjatig jag är om den här tandvärken)

Bambi sa...

Men Monica, be att de skriver ut starka värktabletter omedelbart!!

Du ska ju inte behöva ha ont alls- de kan antingen ringa in recept eller elektroniskt få det till apoteket. Det är faktiskt deras förbaskade skyldighet!

Anonym sa...

Stackars, stackars dej! Tandvärk är verkligen bland det värsta!
För att skoja till det lite, i ditt elände, så var ändå glad att du har tänder.

Gagga sa...

Usch så vidrigt!!! Slåss om du orkar!

Monica med yffen sa...

Bambi: Jag har Citodon hemma och tog det i natt när det var som värst.

Rita: Ja, man får väl vara tacksam ändå. :)

Gagga: Vi får se vad som sägs på måndag. Jag kan tänka mig att min ordinarie tandläkare och sköterska är förstående i alla fall.

Bambi sa...

Men Monica, Citodon är.. ingenting om det gör ont! Jag menar riktiga tabletter!!

Om du bara var i närheten av mig, skulle jag omedelbart rusa över, så du fick ngt riktigt!

Snälla du, ring i morgon-SKRIK åt personalen- det här är under all kritik!!

Det är ju typiskt att det är torsd kväll, annars kunne jag ha skickat ngt på posten- men det hinner ju inte fram- lova nu, ring i morgon- du ska ha ett recept på ngt verkligen effektivt!! *kram*

Monica med yffen sa...

Vad snäll du är, Bambi, och vad gulligt av dig att vilja skicka något men Citodon hjälper faktiskt även om jag blir groggy av dem. Starkare törs jag inte ta.

Imorgon måste jag köra bil till jobbet och får då hålla mig till Ipren. Jag tar Ipren hela tiden för att inte släppa fram smärtan fullt ut. Jag har ont men inte alls så ont som jag har när tabletterna slutar värka och det känns som om huvudet ska ramla av.

Tack ändå! Jättegulligt!

Elisabet. sa...

Stackars, stackars, stackars dig!
Jag har haft tandvärk i tre dagar och har gråtit i två nätter och gått dubbelvikt, ätit Citodon och spytt och tagit Alvedon och Iprén och spytt och var tionde minut har jag fått ta kallt vatten och skölja runt tanden och inte kunnat sova.
I em fick jag tid hos min tandläkare. Hon kunde inte säga vilken av tre tänder som det var .., "det kan vara alla tre", sa hon och jag ville gråta.
Så tittade hon på röntgenbilderna igen och sa att .."jag tror det är den innersta" och öppnade och det visade sig vara rätt.
Det här är min 4:e rotfyllning på tre år, allt sedan jag skilde mig.
Man blir desperat. Så DYRT.
Men åååå, vet du .., när jag kommit hem och värken släppt och jag somnat och sovit i tre timmar, ville jag gråta av lättnad.

Å, vad jag håller tummarna för dig!
Kram och lycka till.
Elisabet

Elisabet. sa...

Dessutom: det finns alltid människor, - min chef, t.ex. - som säger ..."kan man verkligen ha SÅ ont av tandvärk ....?" när det känns som om man ska svimma.

Då blir man glad av att läsa att vi är flera; att man inte är ensam som känner så .. så där så att .. ja, som du säger ., det känns som om man ska gå i bitar.
Jag föder hellre barn.

Monica med yffen sa...

Oj, du verkar ha haft det ännu värre! Vad härligt att det är över!
Jag förstår vilken lättnad det måste vara, man blir helt slut.

Jag tar tabletter hela tiden, livrädd för att den värsta värken ska komma tillbaks. Den som man tappar andan av och som sträcker sig längs hela käken och både ner över halsen och upp över halva ansiktet, mot ögat. Den, som gör att det känns som om hela huvudet ska lossna eller gå itu. Usch, den är rent av vidrig.

Nu har jag värk hela tiden men inte den där värsta. Det tar på psyket väldigt mycket. Känner mig mest gråtfärdig hela tiden och vet inte hur det ska gå på jobbet imorgon. Får hoppas att jag träffar bara snälla kunder.:)

Det är jobbigt med folk som inte förstår hur ont det kan göra.

Härligt i alla fall att du fick ditt fixat. Tänk, vad du ska sova gott inatt! :)

Monica med yffen sa...

Tack, alla som har peppat här! Det värmer!

Nu ska jag ta en Citodon och se om det går att sova den här natten.

Kram till er alla.

Monica

Elisabet. sa...

Monica: JUST så kändes det; jag hade värk upp mot pannan och igår satt jag och grät nästan hela dagen .. jobbade i affären till två .., fick sluta halv för jag stod ute på lagret och hade så ont .., och man kan inte tänka på nånting annat.
På natten hade jag en flaska vid sängen .,. tog lite i munnen och sköljde runt tanden .., vaknade av att jag hade gapat och vattnet runnit ut .., ååå, det är så hemskt.
Hoppas att det löser sig för dig.
Inte ens min värsta ovän önskar jag nåt sånt.
Kram till dig.

Monica med yffen sa...

Ja, det är fullkomligt vidrigt men idag har värken ändrat karaktär. Den är inte längre så olidlig. Konstigt...