onsdag, juni 28, 2006

Ord

Lena pratar en hel del svenska nu. Det blir inga hela meningar men en hel del ord, till exempel:

”Lena hoppa” (hoppa studsmatta)
”Lena frrriiiser”
”Lena tuck-tuck” (åka kickboard)
”Lena toaleeet”
”Lena farbi” (Barbie)
”Lena frukost” (hungrig)
”Lena Agnes hallå-hallå” (ringa kompisen Agnes på nästa gata)
”Höööj!” (höja ljudet på musiken i bilen)
”Byyyt!” (byta låt i bilen)
”Stor saft” (mycket saft)
”Åka bilen”
”Pappa/mamma jobba”
”Jag ferstår inte”

För en stund sedan var hon på väg till badrummet och sa:

”Lena borsta baptisterna”

??

Hon sa samma sak en gång till och stannade till, som om hon kom på att hon sagt fel, och rättade sig:

”Lena borsta tänderna”

Nu undrar jag förstås om de borstar baptisterna där borta i Ryssland…

16 kommentarer:

Cornelia sa...

Vilken skön sommar Ni ger henne och så roligt för er själva. Det är roligt att läsa om.

Bambi sa...

Vad glad hon ser ut! Tänker forfarande på den första bilden jag såg, när hon just hade kommit till Er, förra sommaren....

Bloggblad sa...

Det ska bli himla spännande att träffa dina flickor i morgon! Jag ser fram emot det. Men jag kan bara säga Da, pravda och nastorovje (kan inte stava till det...)

Monica med yffen sa...

Source: Välkommen hit och naturligtvis är du välkommen tillbaka! När jag har lugnare runt mig framåt kvällen ska jag gå in på din blogg och läsa i lugn och ro.

Cornelia: Jag ska inte sticka under stol med att det har varit vissa problem den här sommaren men det roliga överväger, helt klart.

Bambi: Jag tror hon har fått människovärde. Det verkade hon inte ha förut.

Bloggblad: Det ska bli kul att träffa dig igen också. Fint väder blir det också.

Tankevågor sa...

Åh, vad roligt! Hon blir bara bättre och bättre på det där. Viken känsla det måste vara för henne att kunna göra sig förstådd med ord! Härligt! :D

Tankevågor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tankevågor sa...

Åh, vad roligt! Hon blir bara bättre och bättre på det där. Viken känsla det måste vara för henne att kunna göra sig förstådd med ord! Härligt! :D

Anonym sa...

Vad duktig hon har blivit. Tyckte det där med tuck-tuck var lite kul också. Dom kan ju låta så ibland dom där brädorna. Hälsa till Agnes från mig när du träffar henne. Hon är som en liten pepparkaka redan. Otroligt vad brun hon blir när det är sommar.
Nu kom jag för sent...men hälsa till Bloggblad i alla fall

Anonym sa...

Det ör stort skillnad på deb flrsta icg deb sebaste. Tänk om hon fick stanna hos er! Språket var roligt.

Monica med yffen sa...

Londongirl: Ja, det kommer nya ord hela tiden. Vid matbordet idag frågade hon dottern på riktig västmanländska: "Äre gott?". Det är kul att se utvecklingen.

Gunnel: Du kom inte alls för sent.:) Och jag ska hälsa lilla Agnes från dig.

Anne-Maj: Det är enorm skillnad på henne från förra året. Tyvärr får hon inte stanna men det är två månader kvar av den här tiden. Många fler ord att lära. :)

Batbut sa...

Kan inte låta bli att tänka på vilken otrolig positiv påverkan ni måste ha i hennes liv. En trygg famn där hon blir uppskattad och är välkommen. Snacka om insats ni gör. Trist bara att det inte kommer gå vägen med adoptionen. Innebär det att giftemålet är off? *s*

Fria Foten sa...

När jag träffade er igår vid kanalen så visste jag inte allt detta som jag får läsa nu. Spännande att ha en person hemma hos sig så där.
Apropå det här med folks kommentarer om att vara familjehem pga av pengarna. Jag vet att det är en liten summa och inget som man blir rik av. Men herrgud, vad är det med folk. Alla har så förb... mycket kommentarer åt allt.
Stå på dig och jag hoppas att det går bra för er när ni sätter igång?
Jag jobbar själv på en öppen anstalt och är titt som tätt med och placerar killar i familjehem.
Jag vet vilket jobb ni gör, heder åt det!

Monica med yffen sa...

Jag ska gå in och läsa din blogg ordentligt också. Just nu har jag alltid en liten tjej som står och hänger bakom axeln när jag sitter vid datorn och det är svårt att få lugn och ro. Det blir inte förrän senare, framåt natten. :) Kul att få ett ansikte på dig i alla fall.

Monica med yffen sa...

Batbut: (fick inget mail med din kommentar - sånt händer tydligen ofta)

Jag tror det här påverkar henne positivt. Hoppas det i alla fall.
Giftermålet får i alla fall vänta ett tag. :)

Gagga sa...

Underbar läsning o ett underbart leende :)

Monica med yffen sa...

Hon har ett härligt leende.

Idag pratade hon i telefon med en ryska och blandade svenska och ryska hej vilt. Mest var det svenska ord.