onsdag, juni 21, 2006

Leg-kontroll

Det är svårt att bedöma åldrar på yngre som köper öl, cigaretter och snus. Otroligt svårt. Det händer att jag ber 30-åringar om leg. Pinsamt ibland men det är bättre än att någon som inte fyllt 18 kommer undan med ett sexpack öl.

Ikväll kom en tjej som skulle handla ett sexpack öl och en tablettask i min kassa. Hon var otroligt svårbedömd och kunde vara allt från 17 till 25 år. Jag frågade henne om leg, hon hade inget och jag tänkte att det säkert blir en pinsam situation med en 25-åring som inte får köpa öl för att kassörskan har svårt att bedöma ålder. Det blev det inte. Hon nickade, sa bara ”okej”, köpte sin tablettask och gick iväg. Att hon godtog situationen på det sättet, fick mig att misstänka att hon var kontrollant. Och det visade sig att jag hade rätt.

Med sig hade hon en kille som handlade cigaretter av min jobbarkompis i kassan bakom. Han blev aldrig tillfrågad om legitimation eftersom jobbarkompisen aldrig tvekade om hans ålder.
De kom tillbaks efter en stund, båda två, lämnade tillbaka cigaretterna och förklarade att de inte skulle ha cigaretterna eftersom de gjort köpen som kontrollanter. Det var allt de sa innan de gick.

Min jobbarkompis var förstås förtvivlad resten av kvällen. Om nu inte killen var 18, var det hon gjorde straffbart. Om det var kommunen som gjorde en kontroll, får de inte befrämja brott och kontrollanterna måste vara 18 fyllda. Vi fick aldrig veta vilken sorts kontrollanter de var men jag tycker fruktansvärt synd om min jobbarkompis just nu.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Dom borde ha någon legmiation för att visa att dom är .. jaa.. finns det någon policy?

Anonym sa...

Det är inte lätt att bedöma åldern på folk, jag fick visa leg en gång när jag var på en restaurang och beställde en starköl. Då var jag 25 och tjejen som bad mig om leget rodnade väldigt efteråt men jag blev riktigt smickrad. :-)

Monica med yffen sa...

Anne-maj: När de ger sig till känna borde de väl kunna legitimera sig. Det tycker jag också. Förmodligen kontakter de butiksägaren om det här.

Anette: Nej, det är inte lätt. Inte förrän man har frågat om leg och personen ifråga stirrar stort, tappar hakan och utbrister "Va??", förstår man att man än en gång har frågat på någon över trettio. :)

Lyckliga Grodan sa...

tack för att du frågar om leg...
det är ju omöjligt att se åldern på folk..

Bambi sa...

Bättre att fråga, tror som Anette skrev, är man äldre tar de flesta det som en komplimang.

Monica med yffen sa...

Lyckliga grodan: Ja, det är faktiskt helt omöjligt.

Bambi: Jag känner mig själv lugnare om jag frågar men jag minns en gång när en kille på 34 (som såg väldigt ung ut) tog illa vid sig när jag frågade. Jag har inte sett honom i butiken sedan dess.

Bloggblad sa...

De borde ha talat om efteråt var de kom ifrån, det är många tidningar som kollar, och även t.ex. IOGT o.dyl.

Men visst kan det vara svårbedömt. På systemet får man en karamellask om man visar upp leg. utan att bli tillfrågad. Jag försökte, men fick inget godis...:(

Monica med yffen sa...

Det var väl orättvist att inte du fick någon karamellask.

De som gladeligen visar upp leg är de som fyllt 18 nyligen eller fyller samma dag. De står och räcker fram sitt körkort/leg innan de är framme vid kassan. :)

Anonym sa...

Det här påminner mig om en episod på mitt första jobb. Jag hade en arbetskamrat, liten ocn nätt, som var 33 år. Hon skulle köpa mellanöl på Tempo (kommer du ihåg att dom hade matbutik i nedre plan). Hon hade av förståliga skäl inget leg med sig. Men hon blev nobbad att köpa öl. Vad arg hon var när hon kom tillbaka till kontoret. Vi andra tyckte bara att hon skulle känna sig glad. Vadå 33 år och ser ut att vara yngre än 18...inte ska man väl klaga på det :O)

Monica med yffen sa...

Det kanske var mamma som nekade henne? Hon jobbade där. :)

Anonym sa...

Aha...tror du det :O)

Monica med yffen sa...

Det kanske är något släktdrag att ha svårt att bedöma åldrar.