torsdag, juni 08, 2006

Svenska ord

Oj, idag kommer det många svenska ord från Lena. Även direkt när hon vaknade. Och med riktig gnällbältesdialekt! :) Det har varit nyttigt att inte träffa mina föräldrar under den här tiden men idag ska hon få träffa dem och prata av sig lite ryska. Det är också saker jag vill veta, t ex vart de presenter jag har skickat till henne har tagit vägen. Hon har med sig de tomma vadderade kuverten för att visa att de har kommit fram men presenterna har hon inte kvar, vad jag förstår. Inte heller de kläder hon fått av oss.

Samtalet med socialsekreterarna gick bra igår. Vi har bestämt oss för att bli jourfamilj till en början men först ska vi gå kurs i höst.

Det är varmt och solen skiner - tror att det faktiskt börjar bli sommar!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Konstigt att ta med tomma kuverten, bättre med grejor som man använder och har?? Hoppas dina föräldrar hjälper till med översättningen.

Monica med yffen sa...

Jag tror jag vet vart de tagit vägen. Vill bara få bekräftat att det är så. Personalen skickar med de tomma kuverten för att jag ska skicka mer till dem. Mer kan jag nog inte skriva här.

mossfolk sa...

Tänk, när hon har varit hos er i tre månader går det nog att kommunicera på svenska :) Och vad bra för henne att få lära sig ett till språk på det här sättet!
Men de tomma kuverten var ju lite konstigt...
Sommar har det allt varit på riktigt idag!

Monica med yffen sa...

Nu är hon verkligen intresserad av svenska språket. Då och då sätter hon sig ner och vill skriva svenska bokstäver och det ser riktigt bra ut.

Ja, sommaren är här och imorgon blir det ännu varmare.

Anonym sa...

Idag har det varit hett!
Hon kommer att lära sig mycket svenska i sommar.
Säg inte att dom har tagit hennes grejer och att hon bara har fått kuverten.

Bloggblad sa...

Kunde ni inte bott i Östergötland så hon hade fått lära sig några vackra ÖÖÖÖÖ:n i stället?

Monica med yffen sa...

Gunnel: Ja, imorgon blir det badet (och jag har fullt sjå att leta efter något jag kan ha på mig där :))

Hon har inte fått behålla sakerna. Jag misstänkte det.

Bloggblad: Vi kan ju ringa upp dig så kan du prata med henne över telefon och hon lär sig såna ÖÖÖ:n?