söndag, december 11, 2005

Varför sparar man så mycket?

Gör en kort paus från röjandet i källaren. Idag har jag en "släng-iväg-dag" men jag kan inte ha haft många sådana dagar tidigare i mitt liv. Vad jag har sparat saker! Helt onödiga grejer och kläder som ingen någonsin kommer att sätta på sig. Undrar hur jag har tänkt? Om jag själv skulle gå ner i vikt, skulle jag knappast sätta på mig dessa 70-80-talskläder. Har jag tänkt att dottern ska ha dem? Eller vem?

Kartongerna och säckarna har följt med från flytt till flytt. I det här huset har de samlat damm i sex år nu. Men nu är de borta. Väck. På Återbruket. Skönt.

Dotterns första kläder har jag inte hjärta att slänga. De blev kvar. Och ett par kängor som jag har ett speciellt minne av. När batterierna till kameran laddat färdigt, ska jag fota.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag skulle vilja ha en sån där stor grön massakercontainer som de har på teve. Annars är det krångligt att sortera allt.

Monica med yffen sa...

Du menar en sån där som man får betalt per kilo? Vi skulle kunna tjäna in en slant där nu. K hade nämligen inte täckt över pianot där nere i källaren innan han började göra hål i betongen för fönstren. Tror inte att pianot är riktigt okej nu, där under allt damm, törs inte testa.

Anonym sa...

Åååh, jag vill stäääda och slänga! Funderar göra det i morgon, fast det är inte mycket nu efter jag gjort förra året. Flickornas första kläder, doppresent, teckningar har jag inte hjärtat att slänga. Dom får göra det själva.

Om ni ändå vill släng och läsa lite finns Karen Kingstong bok "Rensa i röran", den är bra! För de som har svårt att komma i gång med att städa och slänga. Hon ger handfasta tips och råd.

Monica med yffen sa...

Å, finns det en bok? Ibland kan man behöva lite handledning, men idag kastades det ändå hej vilt.

Lyckliga Grodan sa...

boken är jättebra.. och nu blev jag inspirerad att gå igång med rensande och slängande.. tack..*skuttar stora skutt mot garderoben under trappen*

Monica med yffen sa...

Den boken låter det som jag måste köpa, det finns ju fler skrymslen och garderober där det får plats saker. :)