söndag, december 25, 2005

Julen

En lugn och skön julafton blev det. Med familjen och mina föräldrar. Den vanliga julmaten, Kalle Anka och julklapparna. Som vanligt. Som alla andra jular.

Jag köpte aldrig några presentkort till dottern. Det tog emot. Och, hör och häpna, hon tyckte faktiskt om de kläder jag hade köpt. Alltihop. Vi slipper springa runt på mellandagsrean och byta. Plattång och ridhjälm fick hon också. Och hoppkurs på ridskolan på tisdag.

Den här dagen har jag bara skrotat runt efter en lugn men sen julafton. Vaknade smått irriterad på yffen som gnällde, skällde och bökade. Stackarn, klockan var halv elva och han sprang runt här med benen i kors. Alla sov. Det blev panik ut till häcken. Några längre hundpromenader fick han senare på dagen men mycket mer har jag inte gjort. Bara latat mig. Slocknade i soffan till E.T. och har stannat där sedan dess. I soffan alltså. Det är så himla skönt att bara vara lat ibland.

Idag vill jag inte heller göra mycket med händerna. Har fått ont i handlederna. Inte så lite ont heller. Igår kunde jag inte ens hälla upp kaffe. Så klart blir jag orolig att det ska vara någon form av yrkesskada. Jag har ju fixat till mitt liv för att jag ska kunna skriva på dagarna och har format mitt liv efter det, exempelvis köpt yffen. Jag vill inte ens tänka på vad som skulle hända om jag var tvungen att ta ett dagjobb. Det skulle vara slut med skrivandet, yffen skulle inte kunna vara kvar… Nej, lika bra att inte måla fan på väggen förrän jag vet varifrån värken och svullnaden kommer men visst finns där en oro i bakhuvudet (och jag är ganska säker på att det kommer från jobbet).

Blåsor och ont i ögonvitorna också men det är nog inte jobbrelaterat… Det blir att ringa husläkaren på tisdag.

Nog med gnäll. Nu ska jag tillbaks till soffan och den övriga familjen. Morden i Midsummer har börjat. Och jag får vila handlederna igen även om ögonen får jobba desto mer. Suck.

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Stretcha, stretcha! Jag får jätteont i högern när jag skriver länge. Kör alltid musen med vänster hand numera. Och stretchar!
Är lika rädd som du att inte kunna skriva.

Monica med yffen sa...

Jodå, jag stretchar men det är inte mycket att göra åt när kunder inte vänder streckkoden åt rätt håll och när de placerar tomater, tårtbottnar, maränger etc först och sedan alla stora juicepaket, potatispåsar etc. Man får vrida och vända, plocka och flytta. Egentligen skulle man bara låta de passera i den ordning varorna är placerade med hälften mosat som följd.

Och ikväll ska jag jobba och det är samma visa igen.