tisdag, december 06, 2005

Friår

Jag är förvånad över att så fåi den här kommunen har sökt friår den här omgången. För mig var just friåret en total förändring av mitt liv - till det bättre.

Då jag sökte friår återstod en termin av Skrivarlinjen, som jag tagit tjänstledig för att gå. Något mer studielån fanns inte att tillgå, jag höll på med en bok och såg min chans att dels avsluta utbildningen med 80% av A-kassan och dels skriva klart boken i lugn och ro.

Jag stod och hängde på låset när friåret infördes i den här kommunen och jag var den första som fick den beviljad. En arbetslös IT-utbildad kille ryckte in på min tjänst som IT-tekniker. Där är han kvar än eftersom jag bestämde mig för att fortsätta skriva genom att istället jobba som kassörska vissa kvällar och på så sätt ordna försörjningen. Skrivandet ger fortfarande lite pengar men inte så mycket att jag kan leva på det. Men jag har fått en livskvalitet som heter duga.

Friåret är ju också en ypperlig chans att testa andra jobb, bara vara ledig eller starta eget. En så stor möjlighet att ändra sitt liv, kan inte erbjudas på något annat sätt. Att inte fler tar chansen?

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag tog två stycken, när jag ändå var igång...:)

Monica med yffen sa...

Ett år är nog lite för kort ändå... :)