torsdag, december 15, 2005

Oplanerad shopping

Igår morse skulle dottern ha med sin nya mp3-spelare till skolan. Hon hängde den runt halsen, satte i örsnäckorna men de rasade lika fort ut igen. Tjurigt lämnade hon spelaren hemma och svor över att örsnäckorna var alldeles för stora. Jag lovade att vi skulle åka in till stan och köpa mindre exemplar samma kväll och det gjorde vi.

Jag trodde att örsnäckor kostade en femtiolapp eller däromkring men bedrog mig. Det fanns bara två olika modeller att välja på. Det ena paret kostade 300 och det andra 400. Vi valde det billigare alternativet och när vi kom hem behövde man bara använda ögonmåttet för att se att de var större än de som redan fanns hemma. Jag lät dem vara kvar i förpackningen och dottern försvann in på sitt rum.

Efter en stund fick jag se att hon satt och lyssnade på sin mp3-spelare och följande samtal utspelade sig:

”Passar örsnäckorna plötsligt?”
”Ja, jag satte i dem ordentligt den här gången.”
”Du satte aldrig i dem i öronen i morse, menar du?”
”Nä.”
”Men hallå… Du provade dem aldrig ordentligt alltså?”
”Nä, inte då. Jag gjorde det nu.”
”Det är klart att de rasar ner om du inte trycker i dem i öronen.”
”Jag vet!”

Egentligen hade jag inte alls tid att åka in till stan idag. Det är liksom jul snart och det är annat jag skulle prioritera att göra, men trehundra är i alla fall trehundra. Inget man direkt bara slänger bort så där…

Jag fick ta ännu en sväng in, lämnade tillbaka örsnäckorna. Råkade passera Indiska, där jag inte varit på år. Och där fanns en hel del snyggt. När jag gick ut därifrån hade jag förstås en stor kasse i handen. Det var oundvikligt.

På samma sätt passerade jag Gina Tricot, Team Sportia, Cubus, Lindex och KappAhl och det gick som det gick… När jag begav mig hemåt hade jag så mycket kassar i händerna att fingrarna knappt räckte till.

Men jag fick förstås tillbaka pengarna för örsnäckorna, så de trehundra kronorna tjänade jag ändå in…

4 kommentarer:

Anonym sa...

*asgarvar* Ja. Bra att du skriver om detta. Då ska jag lägga på minnet.. Jo du, ska veta. Den äldsta dottern fick en mp3 av sin gudfar (mammas sambo) och min bästa kompis varnade för öronsnäckor som kan ge hörselskador. Han rekommenderade hörarlurar. Ok ok ok, så bad jag honom hjälpa mig med köpet.. När vi hade gått ut från affären blev jag 699 kronor fattigare. nånting.. Då tittade maken på mig och frågade vad det kostade. Jag fräste: FRÅGA HONOM!

Indiska ska man absolut inte gå in där. Det är livsfarligt. Sist var jag där och det slutade med två kassar..

Monica med yffen sa...

Så örsnäckor är skadliga? Tur att jag lämnade tillbaka paret vi köpte då. Det var någon special med dem där en liten pigg gick längre in i örat för att ge mer bas.

Jag brukar alltid passera Indiska men inte idag och det var ju både på gott och ont.

Batbut sa...

Visst är det mysko hur man ibland sparar pengar och ändå har mindre kvar än när man började spara....*s*
Såg att det löste sig med flickan, skönt! Collaget tyder på att 2005 var ett bra år. Också skönt. Mycket skönt mao *S*

Monica med yffen sa...

Jodå, allt är frid och fröjd nu förutom det dåliga samvetet över shoppandet men å andra sidan brukar jag sällan göra
såna "rundor" så jag tog igen mycket.