tisdag, oktober 03, 2006

Till Gunnel och Lindalotta

Till Gunnel och Lindalotta som vill veta mer om RSS-läsare. (Jag förstod själv så sent som igår)

Så här ser min RSS-läsare ut



Bloggnamnen till vänster. De med fetstil är olästa. I mitten en kolumn med inläggets namn och datum och i kolumnen till höger finns hela inlägget att läsa. (Det är Lindalottas senaste inlägg där). I kolumnen till vänster har jag lagt både bloggar och nyhetssidor, helt enkelt genom att kopiera URL:en till sidan som har valts och välja "Ny kanal" under "Fil" på rullgardinsmenyn. När det är gjort, behöver man inte ens klistra in URL:en, den finns där automatiskt.

Programmet laddar man hem från www.feedreader.com och installerar.

Det är bara att klicka sig ner i bloggarna och läsa inlägg efter inlägg på en och samma sida. Smidigt.

8 kommentarer:

Linda sa...

Så gullig du är!!
Det här får jag nog testa, det ser spännande ut och sen känns det som om man har en bättre överblick.
Tack Monica för att du tog dig tid att förklara, både med ord och bild!
*kram*

Monica med yffen sa...

Fråga igen om det känns "luddigt".
Ja, det ger en bättre överblick och det går snabbare att läsa blogg efter blogg.

Linda sa...

Jag klarade det!!
Nu har jag en del att lägga in, men så roligt med något nytt!

Monica med yffen sa...

Ja, det är kul. :)

Lycka till!

Anonym sa...

Ojoj...ska på hundkurs nu...men när jag kommer hem ska jag testa det. Klarade Lindalotta av det så kanske jag med gör det...fast man vet aldrig. Jag hör av mig igen :O)

Linda sa...

Fast jag får inte in alla mina favoriter, trots att jag skriver index.rss bakom :(
Fler tips?

Linda sa...

Den envisa i söder klarade av det till sist! Så fint och bra det blev!
Tacktack!

Monica med yffen sa...

Lindalotta: Jag är lite sen in här ikväll. Ordnade det sig med favoriterna du inte fick in? Om inte, kanske det beror på vilket bloggverktyg de använder. Jag är så ny på det här att jag inte vet något annat än de tips jag hittade hos Anne-Maj.