torsdag, oktober 05, 2006

Omslag

Förmodligen ger jag ut boken om pappas barndom på egen hand. På omslaget vill jag ha ett foto från hans barndom och igår fick jag det enda foto han har från den tiden.


Pappa med sin faster Katri

Jag har ingen aning om hur jag ska fixa till alla skador på fotot, vilket förmodligen går att göra. Att trovärdigt rita i det som saknas, är uteslutet. Det klarar jag inte. Att bara ta bakgrundsfärgen och stryka över fläckarna gör nog att det ser konstigt ut. Om skadorna var bättre placerade, kunde jag sätta in titeln på boken just där.

Smileys kanske? :)

Jag har i alla fall att klura på...

14 kommentarer:

Anonym sa...

Den är mer trovärdig om man inte gör något åt den. Den känns äkta. Har sett såna omslag.

Monica med yffen sa...

Tror du? Det tål att tänkas på.

Jag tänker att om det är en förlagsutgiven bok, blir det mer "klass" på hela boken och ett dåligt fotografi gör inte så mycket. Men när man ger ut själv, kan det se ännu "billigare" ut.

Jag vet inte...

Humlan sa...

Man kan ju lämna in det och få det fixat, men jag har ingen aning om vad det kan kosta.

Anonym sa...

Jag håller med, det skadade foto gör det hela autentiskt. Även din pappa har ju hunnit få en del fläckar och skrapsår av livet sen kortet togs. Men det går också att lämna in kort för restaurering om man vill.

En annan idé är att placera ut olika föremål på bilden? Typ mynt från rätta tiden, en bit ur en gammal tidning och annat som kan anknyta till tidsepoken (gärna manliga eller neutrala saker, smycken odyl kanske inte riktigt passar.) Du kan ha föremålen i en grupp i nederkant och en bit upp i nedre högra hörnet + ett eller annat löst förmål (bla ett som täcker fläcken vid huvudet) Dom tunna skrapskadorna bli svåra att täcka så låt dom vara eller försök smudga dom själv.

Anonym sa...

Fråga Salt (http://salt.blogsome.com/), hon verkar vara en fena på sånt.

Bloggblad sa...

Jag tycker inte heller att du behöver åtgärda det - för när man läser boken tycker man (i alla fall jag) att det är otroligt att det alls finns några foton kvar. Nu känner man hur gammalt och skamfilat det blivit, att det inte suttit i ett flott album.

Monica med yffen sa...

Humlan: Jag har tidigare varit och hört mig för om ett av mammas foton och det kunde inte åtgärdas. Å andra sidan var det mer förstört än det här.

Hexi: Tack för en bra idé att placera ut föremål på bilden! Ska tänka ut vad det skulle kunna vara för något.

Desirée: Tack för tipset! Ska titta in på den sidan.

Bloggblad: Det lutar åt det hållet också - att jag låter det vara. Vi får se hur det blir i slutändan.

Tankevågor sa...

Nu kommer jag in här lite sent men jag tycker inte heller du ska åtgärda fotot. På något sätt blir det mer äkta att det ser skadat ut. Bilden är för övrigt jättefin där han sitter på sin häst.

Anonym sa...

Jag håller med föregående skrivare. Helt klart!

Monica med yffen sa...

Jag kanske inte ska göra något då... Det vore ju faktiskt skönast att låta det vara. :)

Bambi sa...

Jag gillar också bilden som den är.
Väldigt fin bild!

Monica med yffen sa...

Jag har bestämt mig. Jag låter den vara som den är.

Linda sa...

Bra beslut! Blir nyfiken på boken.
Idag ska jag hämta Bloggblads bok på postens utlämningsställe. En dag kanske jag kan hämta din där?!

Monica med yffen sa...

Jag hoppas att du ska kunna hämta min där en dag. :)

Bloggblads bok har jag också hemma. Den är sååå fin!