måndag, oktober 02, 2006

Dålig självbild

Den uppfattning som jag har av mig själv, är att jag sällan är hemma och sjuk från jobbet. Idag stannar jag hemma eftersom jag har feber och ont i halsen.

När jag ringde och sjukskrev mig, tyckte min chef att jag har alldeles för många sjukperioder: fyra stycken på ett år. Om man räknar bort ett tillfälle då jag hade tandvärk efter att fel tand hade rotfyllts, blir det tre sjuktillfällen på ett år. Och då har det aldrig varit långa sjukperioder. En gång var det ögonmigrän och jag hade en kvälls frånvaro, en annan hade jag influensa och där var det nog kanske två kvällar. Den tredje gången berodde det på ett "rusande" hjärta.

Jag vet egentligen inte vad som är normalt men jag tycker inte att det här är mycket. Blir jag sjuk en gång till, måste jag visa upp läkarintyg. Jag tror inte ens min läkare tar emot mig för t ex en förkylning eftersom det inte är något hon kan göra något åt och jag får definitivt ändra min självbild och inse att jag är en mycket sjuklig person...

8 kommentarer:

Monica med yffen sa...

Jag ser nu att det jag har skrivit kan tolkas som om det är chefen det är fel på men jag tror att det här är regler som finns på arbetsplatserna? Eller är det bara på min?
Jag tror ändå inte att tre-fyra gångers sjukskrivning per år är för mycket. Vi är, trots allt, bara människor.

Linda sa...

Vi har sex sjukskrivningar per år, sen är det läkarintyg från dag 1. Men jag tycker inte du är ovanlig, tvärtom tycker jag att du verkar ytterst vanlig.
Krya på Dig!

Anonym sa...

Har inte hört talas om att man måste ha läkarintyg annat än om man blir långtidssjukskriven. Inte kan man väl säga att du är speciellt sjuk av dig. Blir det problem tror jag säkert att du kan få ett läkarintyg.

Monica med yffen sa...

Lindalotta: Då har ni några gånger mer än vi. Jag hoppas att jag är vanlig. :)

Gunnel: Jag hade aldrig heller tidigare hört om något annat. Jag känner mig inte som en sjuklig person heller och tycker att det är sällan jag är hemma från jobbet.

Ja, jag hoppas att läkaren är förstående i så fall. :)

Bambi sa...

Säger som Gunnel, bara vid långtidssjukskivning. Helt nytt för mig, det var en konstig regel. Inte var det många ggr....

Elisabet. sa...

Men .., det har jag inte ens hört talas om!
Tänk, människor som ofta har migrän .., ska dom stackarna måsta masa sig till vårdcentralen för att få det bekräftat och HUR ska det bekräftas??

Monica med yffen sa...

Bambi: Jag trodde det här gällde på fler arbetsplatser men nu förstår jag att så inte är fallet.

Elisabet: Om de jobbade hos oss, skulle de nog få masa sig till vårdcentralen... Men nej, det måste helt enkelt finnas någon annan lösning för dem. Så illa kan det ju inte vara.

Bloggblad sa...

För många år sen, när barnen var små och jag och dom var förkylda stup i ett, då flög min rektor på mig på ett mycket obehagligt sätt och tyckte att jag var borta för mycket. Fy, vad ledsen jag blev, för på den tiden älskade jag att jobba...