tisdag, oktober 17, 2006

25-kronorsdamen

Jag brukar inte skriva om de kunder jag träffar på jobbet men idag gör jag ett undantag. Ingen vet i vilken butik jag jobbar och vet därför inte om vilken person jag skriver. Eller kanske besöker den här kunden fler butiker och gör på samma sätt där. Hon kanske rentav försörjer sig på felaktiga priser…

Vi betalar ut 25 kr till kunder som upptäcker att prismärkningen inte överensstämmer med vad varan går in för i kassan. De flesta kunder blir överraskade när de får 25 kr extra i plånboken för att de upptäckt en felaktig prismärkning. Och det är ju alltid kul att överraska kunder med positiva saker.

Sedan finns tjugofemkronors-damen. Det är damen som kommer in en eller flera gånger per dag och nosar upp alla felaktiga priser. Hur hon bär sig åt, vet jag inte, men hon lyckas de flesta gångerna och har satt detta i system. Det har hänt att hon gått ut 25 kronor rikare och strax efteråt kommer hennes man inspringande in i butiken för att köpa samma vara och kanhända blir han också 25 kronor rikare om vi inte har hunnit åtgärda felet.

Ibland har vi hunnit åtgärda felaktigheterna innan hon eller han hunnit fram till kassan, då de genast återlämnar varorna. Det har hänt att de också har återlämnat varor som de fått 25 kronor för.

Första gången jag råkade på denna dam var jag alldeles nyanställd. Hon hade köpt morötter och påpekade, så fort morötterna scannats in, att priset var felaktigt. Jag hade alltså inte slagit ut kvittot och ändrade priset, varpå damen blev halvt hysterisk och skrek: ”Men slå ut kvittot, människa! Jag ska ha mina tjugofem kronor!”

Jag gjorde inte det, vilket ledde till en lång ordväxling, en lång kö med irriterade kunder och en dam som fullkomligt darrade av ilska.

Det har varit många vändor sedan dess.

Igår kom hon till min kassa. Kunden framför henne hade bland annat köpt lök och damen stod och stirrade blint in i displayen när jag scannade den framförvarande kundens varor. Plötsligt la hon sin vara åt sidan och sa att hon glömt köpa något. På ett otrevligt sätt lät hon de andra kunderna veta att platsen i kön minsann var hennes innan hon rusade in i butiken igen.

Jag förstod vad det gällde. Hon hade sett att något pris på displayen inte stämde överens med det pris som var skyltat inne i butiken. Och jodå, snart kom hon springande med en påse full av gula lökar. Hennes ögon lyste, som de alltid gör när hon vet att hon snart ska håva in tjugofem kronor.

När jag var klar med hennes varor, stod hon med kvittot i handen och log skadeglatt: ”Priset på löken stämmer inte. Det står 6:90/kilot på skylten och de har gått in för 7:90.”

Som om jag blev förvånad…

Jag gjorde en retur på priset och hon fick en krona tillbaks.

”Och så ska jag ha tjugofem kronor, också!”, sa hon befallande.

Tänk, vad det tar emot att betala 25 kronor till denna kund. Det sitter långt inne och jag tog telefonluren och sa:

”Jag ska kolla om vi fortfarande betalar ut pengar på det viset”.

Hon började darra igen.

”Det är klart ni gör!”, skrek hon. ”Får jag mina tjugofem kronor!”

Jag ringde ändå samtalet och fick veta det jag redan visste; att hon förstås skulle ha sina pengar.

Hon fick dem men jag kunde inte låta bli att småle medan jag fixade med returkvitton. Hon märkte och jag fick långa blickar medan hon avlägsnade sig.

Kanske gick hon till nästa butik för att leta upp felaktigheter. Kanske är det rentav hennes levebröd.

16 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fast vet du, jag blir rätt impad. Att nån alls orkar... och kan hålla koll på siffrorna! Jag som är sifferblind skulle inte klara det.
Att du inte blir lika impad fattar jag :)

Monica med yffen sa...

Jag blir impad över att hon hittar dessa varor, definitivt. Däremot inte av hennes arroganta och otrevliga sätt. Och att hon kommit på att hon köper en vara, får 25 kr, och lämnar sedan tillbaks varan nästa dag. Och att hennes man skyndar in för att köpa samma vara. Men de har ju all rätt... även om det retar mig. :)

Anonym sa...

Sjukt! Har du tagit upp med chefen?

mossfolk sa...

Jag blev alldeles irriterad bara av att läsa. Hur orkar man hålla på på det sättet?!

Monica med yffen sa...

Anne-Maj: Jodå, chefen vet. Alla vet men vi kan ju inte göra något. Hon har all rätt.

Karin: Gissa om vi blir irriterade... :)

Linda sa...

Tur att jag inte jobbar där, jag hade kanske fått skaka galler efter att ha begått handgripligheter...
Så här får man väl inte skriva för då blir jag kanske anmäld ändå...
Nu skrev jag det trots allt, men jag vet inte var du jobbar och jag vet inte vem skatan är heller, så jag klarar mig kanske :/

Monica med yffen sa...

Det är nog ingen fara...:). Ingen är namngiven. Det kan vara vem som helst, var som helst. Och skulle någon råka illa ut, är det nog jag.

Linda sa...

Vilken konstig mening jag fick till... Begått handgripligheter??!!
Heter det inte "gått till handgripligheter"?
Snacka om nattsudd ;)

Monica med yffen sa...

Jag förstod ändå genast vad du menade.

Bambi sa...

Men herregud, vilken jobbig människa! Att Ni står ut...jag skulle bli helt tokig, fast det får man ju inte bli...

Däremot skulle jag ändrat systemet, det är otroligt generöst av affären men sätter folk det i system blir det mindre bra.

Har man sån örnkoll på priserna räcker det banne mig med mellanskillnaden!

Gevalia-U sa...

Jag har jobbat en hel del i affär, bl a i en med just prisgaranti. Hon har säkert satt detta i system, för hon är inte ensam. Det finns fler som gör på det viset.

Det värsta är ju att man får ju inte tala om detta för kunden, för kunden har ju alltid rätt, det är bara och tiga och se glad ut.

Tankevågor sa...

Vilken jobbig människa....man kan inte låta bli att undra.....Har detta blivit hennes grej eller har de väldigt dåligt med pengar?

Monica med yffen sa...

Bambi: Inte blir man glad när man ser att hon står i kön. Det är bara att hålla god min.

Den här butikskedjan kör med "25-kronan", det är nog inget beslut som kan tas för en enskild butik.

Gevalia-U: Säkert finns det fler, som du säger, och ja, det är bara att tiga och se glad ut. :)

Londongirl: Jag tror det har blivit hennes grej. Jag tror tvärtom, att hon har det väldigt bra ekonomiskt men det kan ju bara vara något jag har fått för mig.

Anonym sa...

Hihi...alla bäckar små.. osv

Jag som aldrig kollar kvittot, nästan, kanske har gått miste om en hel förmögenhet :O)

Monica med yffen sa...

Gunnel: Gå först runt i butiken och skriv upp vad varje vara kostar. Placera dig sedan bredvid en kassa och kolla vad varorna går in för. Jämför med listan. Du kanske kan bli miljonär men kom ihåg vem som gav dig tipset i så fall. :)

Anonym sa...

Haha...ja det lovar jag :O)