tisdag, augusti 01, 2006

Svettiga nätter

Källaren, som tidigare varit så skön att sova i, är inte längre det. Trots att jag jobbat fyra kvällar på raken, sov jag inte en blund natten till igår. Luftfuktigheten liknar närmast tropisk och jag var uppe och vankade hela natten. Därför trodde jag förstås att jag skulle sova som en stock i natt. Men nej. En timme, sedan vaknade jag, varm och klibbig. Jag satte på takfläkten på ovanvåningen och la mig i bäddsoffan. Höll just på att somna när en störtskur höll på att knäcka taket till altanen. Knäppte på datorn och läste bloggar en stund, hämtade en bok och läste någon timme. Vid sextiden i morse satte jag på takfläkten i Lenas rum, la mig i hennes säng och somnade äntligen.

För några timmar sedan blev jag väckt av telefonen. En organisation, dit vi anmält oss som intresserade av att bli familjehem, ringde. Nyvaken och övertrött försökte jag berätta så mycket som möjligt om oss och jag försökte förstås ge ett så bra intryck som möjligt. Det var inte lätt eftersom jag var så trött att jag inte hittade ord. Jag undrar hur det blev egentligen…

Nu är det bara att vakna till. Mot kvällen kommer släkten och det blir tårta. Och jag skickar ett stort grattis till Eva som också fyller år idag.

14 kommentarer:

Humlan sa...

Så det är födelsedag hos er... Grattis till den som fyller!
Jag bor högt upp i ett gammalt, svalt hus, det har visserligen blivit ganska uppvärmt nu, men jag kan ha fönster öppna och skön, sval nattluft som strömmar in även när det är nästan vindstilla! Men vid ½6 i morse vaknade jag av att fönstren slog i vinden och det regnade in... det har sina risker att sova med öppna fönster!
Hoppas att du får sova en hel natt snart!

Monica med yffen sa...

Tack! (det är jag som fyller något som slutar på 9 så det större kalaset får vi ta nästa år).

Jag önskar att vi kunde ha öppna fönster men eftersom vi bor i ett enplanshus ligger fönstren alldeles för lågt ner för att jag skulle kunna vara lugn...

Det är svalare ute just nu i alla fall. Vi får ha öppet så mycket som det går under dagen så att det är svalare till kvällen.

Tankevågor sa...

Grattis Monica på 9-års dagen! :D Hoppas du får en härlig dag trots att du måste vara trött. Som Humlan vaknande jag också i natt av att det blåste och regnade in. Det blev korsdrag och sovrumsdörren åkte igen med en smäll. Men jag tycker inte det hjälper med alla fönster öppna kors och tvärs i lägenheten. Fläkt låter skönt.

Anonym sa...

Stort GRATTIS! Sänder en bukett sommarblommor genom cybern.

Bloggblad sa...

Äh, londongirl - vi avslöjar det: GRATTIS PÅ 29-årdagen!

Eftersom vi har en namnsdag i dag tänker jag lägga datumet på minnet... alltså hår-disken...

(Det blir svårare att sova med åren!)

Bambi sa...

Stort grattis!

Anonym sa...

Grattis Monica från oss alla!!
I kväll kanske det blir lite svalare. Vi håller tummarna.

Monica med yffen sa...

Londongirl; Tack! Det blir spännande att fylla 10 nästa år...

Jag har förstått att många, halva Sverige (?), varit vakna i natt. Vi kunde ha ordnat till något, en stor fest för sömnlösa kanske?

Rita: Tack, tack för cyberblommorna! :)

Bloggblad: Åh, avslöjad... :) Men inte får man väl sömnproblem redan vid 29?

Bambi: Tack, tack! :)

Gunnel: Tack till er alla!

Ute är det svalt, inte inne. Får väl lägga mig ute på altanen i värsta fall... Yffen gör mig säkert sällskap.

Gagga sa...

Stort varmt GRATTIS!!!

Monica med yffen sa...

Gagga: Tack så mycket! Den varma gratulationen är behagligare än det varma vädret :)

Anonym sa...

Ja må du leva! Lejonet du och jag! Jag tycker också det är fuktigt därnere, längtar till kalla nätter så...

Monica med yffen sa...

Tack, Anne-maj! Så du är också Lejon?

Ja, vad är det för fel på kalla nätter...?

Bloggblad sa...

Nej, men vänta tills du kommer upp i min aktningsvärda ålder av 35... :)

Monica med yffen sa...

Okej. Det är ju några år dit. :)