tisdag, augusti 08, 2006

Hur gick det här till??

I våras hade vi inte funderat på att skaffa en till katt. Visst har tanken funnits där då och då men den har bara flugit förbi. Sedan fick grannens katt ungar. Och vi hälsade på. Och hälsade på igen. Och fotade och fotade... (som synes i den här bloggen). Som det också går att läsa i bloggen, blev jag väldigt sugen att ta hand om en av dem men vi skulle ju inte ha någon kattunge. Så blev de tingade, allihop, och det kändes plötsligt på något sätt som om vi verkligen måste ha en kattunge. Är jag knäpp, eller??

Dottern och jag började surfa runt och titta på norska skogkatter. Och Londongirls katter var absolut finast av dem alla. Vi bestämde oss för att försöka övertala K till vintern då hennes katt skulle få en kull.

Plötsligt hittade vi en kattras som är relativt ny i Sverige. En lodjursliknande, kraftig katt med tassar stora som dasslock, som gillar att bada och simma, som gillar att pulsa i snö och som dessutom är lättlärd (!) och följer en som en hund. Eventuellt är den också allergivänlig men det är inte vetenskapligt bevisat. Inte för att vi är allergiska men ändå...

Jag ringde en uppfödare som har hämtat sina katter direkt från Ryssland för att höra lite om rasen - Sibirisk katt - och jag hörde hur det pep bakom henne. Hon hade en kull som nu var två veckor och som är leveransklar den 10 oktober.

Nästa torsdag ska vi dit och titta på dem och troligtvis skriva avtal.

Och K? Han är redan övertalad.

Jag förstår inte hur det här gick till??

Uppdaterad;



Jag lånade en bild från www.alltomkatter.se




16 kommentarer:

Bambi sa...

Jiises, svimmar!! Snälla, bilder nu!! Hur ser de ut? Avis, jag?? Nix! *börjar inreda friggeboden till den allergiska Väduren*
:-)))

Monica med yffen sa...

Så. Nu har jag lagt ut en bild men den finns i alla färgvarianter.

Pampig, eller hur?

Anonym sa...

Skogskatter är otroligt vackra! Klart ni skall ha katt!

Monica med yffen sa...

Det är en sibirisk katt men den påminner en hel del om skogskatten. Det känns kul med en ras som har lite ovanliga egenskaper och som dessutom inte är så vanlig.

Bambi sa...

Jaaa, så fin! Ja, lite lik skogskatter men inte så kraftig päls vad jag kan se. Sen är inte Norska skogskatter allergivänliga. Har haft en sån sötnos själv,innan "Väduren" fanns i mitt liv. Spännande att se vilken färg det blir på Er katt. Glöm nu inte att ta kort!!

Monica med yffen sa...

Vi tar med kameran. :)

Anonym sa...

Ojoj...var han så lättövertalad?
Låter som en trevlig kattras. Lite typ Turkisk...vad den heter mera kommer jag inte på...den tycker också om att bada och följer gärna med som en hund.
Men du...vad kostar den? Ganska dyr skulle jag nog gissa. Vad glad M. blir om ni bestämmer er.

Monica med yffen sa...

Jag läste högt för K om katten, visade bilder på den och jag tror att det var just att den är så ovanlig, som fick honom att gå med på det.

Jodå, den kostar en hel del... En goldenfärgad hona ska vi titta på. Och om det blir så att vi tar en kull/flera kullar på henne är det ju kul att vara med om att "sprida" en katt i landet som det inte finns så många av. Hennes mamma kommer direkt från Ryssland och är tydligen flerfaldig champion. Hon ligger alltså nära ursprunget. Det känns så spännande!

Tankevågor sa...

Oj vad spännande! Har sett en på utställning en gång. Den var lite grövre en skogisen. Men om nu K har veknat då blir ni nog med katt fortare än ni tänkt. :)

Men jag hade förstås jättegärna sett just er som kattungeägare härifrån....*snyft*

Monica med yffen sa...

Kul att du skulle sett oss som kattungeägare till dina kattungar. De var absolut de finaste vi sett! Verkligen!

Att det blev så här, är att det säkert är det enda K går med på och förstås att det är spännande med en ny ras.

Hade jag kunnat ha tre katter, hade jag helt klart köpt en av dig också. Än har vi ingen kattunge alls och man vet ju aldrig hur det blir till sist...

Anonym sa...

Kan man vara fodervärd på katter? Med tanke på era framtidskullar :O)

Monica med yffen sa...

Om det blir något sånt ska jag förstås tänka på dig. Men just nu känns det väääldigt långt dit. :)

Batbut sa...

Och hur kunde vi gissa att det var så det skulle bli....*s*

Monica med yffen sa...

Äh... menar du att du visste?? :)

Tankevågor sa...

Saknade dig igår på bloggträffen! Kom nästa gång!

Monica med yffen sa...

Jag hade gärna varit med! Jag jobbade och försökte inte ens ta ledigt eftersom jag redan har tagit så många extra lediga dagar och jag t o m blev tillfrågad att jobba mer i helgen.

Nästa gång ska jag göra allt för att försöka komma. Jag förstår att ni hade trevligt.