måndag, augusti 28, 2006

Dricks

Jag brukar inte vara uppe den här tiden. Allra helst inte när jag gick och la mig för fyra timmar sedan. Dottern hade skrivit en lapp till mig när jag kom hem från jobbet igår. Där stod ”Väck mig kvart över sex. Vi börjar halv åtta imorgon”.

När jag tittade på hennes schema stod där att de började halv nio. Sovmorgon, alltså. Å andra sidan visste jag inte om det var något speciellt just idag så jag gick upp kvart i sex för att äta frukost innan jag väckte henne. Och när jag sedan väckte henne, berättade hon att kompisen sagt att de började halv åtta. Hon hade alltså inte kollat schemat själv.

Så nu får hon sova en timme till men det kan inte jag. Visserligen är jag dödstrött efter ett totalt kaos på jobbet igår kväll men när jag väl har gått upp, har jag svårt att gå och lägga mig igen.

Kaos, ja. Sju timmars kaos på jobbet. Nonstop. Det kändes som om vi var tre personal för lite. Massor av kunder, strulande kassaapparater och allt som kunde gå fel, gjorde just det.

Det är som om man får bomull i huvudet efter så många kunder, som om man skärmar av på något sätt. Efter några timmars stressigt kassaarbete ropade jobbarkompisen bakom mig:

”Monica, tar du dricks?”

Jag vände om för att förvissa mig om att jag hört rätt. Och hon sa samma sak igen:

”Tar du dricks?”

Och jag tänkte att hon också var överarbetad, helt slut, och inte själv visste vad hon sa. Naturligtvis svarade jag övertygat nej. Dricks i en mataffär… Vad menade hon?

När jag sedan såg att hon reste sig, lämnade sin kö och var på väg in i postrummet, gick det upp för mig vad hon sagt. Hon gick för att hämta trisslotter. Och det var just det hon hade frågat:

”Har du triss?”.

Och i min kassalåda hade jag en hel hög trisslotter.

Det är så det kan bli när man har för mycket runt sig…

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hihihihihi......Nu får du koppla av idag?

Monica med yffen sa...

Ingen risk. Jag jobbar ikväll också...

Anonym sa...

Tänk vad tokigt det kan bli ibland. tröttheten gör mkt med oss människor. Hoppas du får vila en stund idag.

Monica med yffen sa...

Det blir en hel del tokigheter när det går i ett och man blir trött... :)

Jag får vila ikväll, när jag kommer hem från jobbet.

Bloggblad sa...

Det är tur för världen att inte jag sitter i en kassa - jag är fenomenal på att röra till siffror... så det är skönt att jag har ett bokstavsjobb.

Monica med yffen sa...

Men här rörde jag faktiskt till bokstäverna. :)

Tankevågor sa...

Har varit med om liknande saker just när man är trött och har flera järn i elden. Kan bli hur knasigt som helst. Men jag tycker de som sitter i kassan är värda dricks! Flera gånger om. Hoppas på lugnare kväll för dig på jobbet.

Monica med yffen sa...

Ikväll jobbar jag bara fyra timmar, ska försöka hålla mig alert. :)

Anonym sa...

Det där var ju lite roligt. Men du höll väl tyst om lotterna??

Monica med yffen sa...

Ja, jag gjorde faktiskt det. :)

Elisabet. sa...

Oj, jag hade nästan glömt att jag har en kollega här .., så himla roligt!

Monica med yffen sa...

Vi kanske kan dela med oss av varandras PLU-nummer? :)