måndag, augusti 21, 2006

Nytt arbetssätt

Dottern har börjat sjuan. I högstadiet kommer hon att jobba med projekt och inte lärarledda lektioner. Hon får en mentor och den mentorgruppen träffas varje måndag morgon för genomgång.

Niorna förra året berättade att de tyckte hela den första terminen i sjuan var rörig. Jag förstår dem. Likaså tycker dottern efter en dag i skolan. Och likaså tycker jag, när jag läser schemat.

Hon är indelad i en klass med 16 elever och även en mentorgrupp med åtta elever från olika klasser men förutom det är det en massa smågrupper beroende på de språkval, slöjd etc som de har gjort. Plus att det görs andra indelningar, vad jag förstår.

Att hon ska träffa sin mentorgrupp nu på morgonen har hon klart för sig. Sedan är det luddigt enligt schemat men förhoppningsvis klarare i verkligheten. När hon ska vara i den klass som hon tillhör, framgår inte av schemat. Kanske träffar hon aldrig hela klassen överhuvudtaget.

Enligt schemat finns det också ämnen utsatta och jag förmodar att eleverna jobbar individuellt med sina projekt på de lektionerna, med en lärare i närheten.

Jag hoppas hon kan förklara för mig när det klarnar. Det gäller väl bara att ha is i magen nu i början…

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oroa dig inte. Du ska se att det löser sig.
Den som Joel mest umgås med nu har gått i den läran...med det lärarteamet som M. har. Och du...det har blivit folk av honom med :O)

Monica med yffen sa...

Det låter ju betryggande.

mossfolk sa...

Det där låter så spännande. Hamnade eleverna automatiskt där eller var det bara en del som kom in?

Monica med yffen sa...

De som började sjuan i år hamnade automatiskt där. Jag tycker också att det låter bra, egentligen, men är osäker på om det arbetssättet passar alla. Vi får se hur det går.

Bloggblad sa...

Ta det du lugnt! Jag har jobbat länge på högstadiet och första veckan vet ingen vart de ska och varför - sen klarnar det. För föräldrarna är det ännu rörigare...

Monica med yffen sa...

På måndag börjar det på riktigt. Än så länge har det varit skogsliv med matlagning i stormkök och paddling.