tisdag, augusti 29, 2006

Avstånd

Idag var vi till ridskolan. Det var hoppning och jag tycker att alla i dotterns grupp har blivit urduktiga. Det är tempo på lektionerna, mer kontroll på hästarna numera och framför allt håller alla bra avstånd till varandra.

Avstånd till varandra borde det vara stenhårt med när det gäller hopp från trampoliner också. I eftermiddags såg jag en ambulans stå vid trampolinerna på badet här i samhället (vi har badet framför huset). Jag visste att dottern var där med skolan vid den tidpunkten men jag var aldrig orolig för hennes skull eftersom hon inte skulle bada. Däremot var alla i hennes årskurs där och när ambulansen sedan började röra på sig, märkte jag hur sakta och försiktigt den kördes. Som när det är ryggskador.

Så var det också, fick jag veta när dottern kom hem. En kille hade hoppat från treans trampolin och inte hunnit undan förrän nästa kille hoppade. Riktigt otäckt hade det varit och den påhoppade killen hade förstås mått väldigt dåligt, vilket ju är förståeligt.

Jag håller alla tummar för att han hade tur och att det ändå inte blev några allvarliga ryggskador. Eleverna lär väl få veta i skolan imorgon.

8 kommentarer:

Humlan sa...

Hua! Tyvärr behövs ofta en olycka för att man ska lära sig! Hoppas killen återhämtar sig helt!

Monica med yffen sa...

Jag kan tänka mig att det är sluthoppat från trampolinerna när skolan har bokat badet.

Och jag hoppas också innerligt att det går bra för killen nu.

mossfolk sa...

Usch, men jag tycker att det alltid har tagits för lätt på hoppning från trampolin. När man själv gick i skolan fanns det regler runt det mesta, men jag kan inte minnas att vi någonsin haft sådana säkerhetsregler i badhuset...

Monica med yffen sa...

Jag tycker som du. Ofta har jag undrat hur en olycka egentligen har kunnat undvikas när barn hoppar så tätt inpå varandra.

Förresten är det här andra olyckan från trampolin under skoltid som jag vet om. Den förra var en halkolycka som ledde till bruten arm.

Anonym sa...

Nu sitter jag och fryser. Det är inte roligt, hoppas att det går bra för killen.

Monica med yffen sa...

Ja, jag hoppas också. Innerligt.

Anonym sa...

Egentligen är det konstigt att det inte händer mera olyckor än vad det gör där på badet. Tänk förut när det även fanns ett 5-meters torn (som jag hoppade gladeligen ifrån när jag var ung)
Men det har varit några olyckor genom åren det har det. Tror det var -67 som badet öppnade...och vad det gäller antal år så är olyckorna sällsynta. Tur är väl det

Monica med yffen sa...

Tack och lov gick det här bra - killen var i skolan idag även om han verkade ha ont.

Det brukar vara ungdomar på badet sent på nätterna. Man hör hur de hoppar från trampolinen och jag brukar tänka att om det skulle hända en olycka då, i mörkret...
Usch, vill inte tänka längre.