torsdag, juli 27, 2006

Orkar snart inte mer



Temperaturen på altanen respektive inomhus...




Hallonbusken börjar ge upp. Det spelar ingen roll hur mycket vi vattnar. Den behöver den där ordentliga rotblötan.



Det är likadant med häcken...




... och med äppelträden.


Yffen börjar ge upp



Varje dag väntar vi på de där åskskurarna som ska komma och visst har de varit på väg. Hela fyra gånger har vi sett hur de närmat sig men det händer något konstigt så fort de är alldeles nära. Ovädret splittras upp i två. De går förbi på sidorna om oss där det dundrar och blixtrar hej vilt och man kan föreställa sig vilka störtskurar som kommer med dem.

Och hos oss... Ja, där fortsätter solen att skina medan gräset blir allt gulare och svetten dryper om oss.

Orkar snart inte mer...

20 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det har blivit så extremt med allt de sista åren. Om det snöar så är det för mycket - om det blåser... ja, Gudrun... och blir det varmt så blir det VARMT...

Har väderguden glömt ordet LAGOM???

Monica med yffen sa...

Så måste det vara.

Har du mailadressen till väderguden?

Anonym sa...

Nog skulle det vara skönt med ett par rotblötor. Kan det vara Åkesta och Haraker som fått regnet. För här har vi kammat noll.
Här ligger alla djur utslagna. Dom vill ju inte ens gå ut och kissa. Snabb skvätt sen in igen. Vi tar långpromenade på kvällen. Då är det skönt. Igår delade vi på Bango och tikarna. Herrejösses vilken liten beskedlig kille jag hade vid min sida. Gick fot utan koppel, närjag kom där jag vågade släppa honom. Han är för hård på Adina, hon är ju så snäll så hon säger inte ifrån på skarpen. Tjorven hon har talat om vilken plats han har så henne mofflar han inte med :O)
Lillebror och Tjorven är bra lika i sin sovstil

Monica med yffen sa...

Jag undrar om det är Badelundaåsen som på något sätt styr undan ovädren. De skingras och det ena går alltid åt Lillhärad till och det andra åt Salavägen till. Samtidigt. Och där sitter vi, mitt emellan, och får ingenting.

När jag skulle till din mamma med Lillebror, då i början av juni, hade vi solsken här men ju närmare din mamma jag kom, desto mer förstod jag att där hade varit ett oväder. Jag fick hoppa över djupa vattenpölar och hon berättade att det hade åskat och haglat hej vilt. Då är det väl bara en kilometer dit, om ens det?

Lillebror orkar inte ens skälla i värmen. Då är det illa! Och äntligen går han ner i källaren och svalkar sig. Det har han inte gjort förut.

Anonym sa...

Nu är det torrt. Funderar på att köpa ett fågelbad till de små bevingade.

Monica med yffen sa...

Vi har en damm med en guldfisk. Där badar fåglarna och igelkottarna dricker vatten. Däremot är getingarna dummare. De letar vatten i våra akvarium inomhus, snubblar i och drunknar.

mossfolk sa...

Bernhard börjar också ge upp. På dagarna ligger han i stallet för där är det svalare och när vi kommer in på kvällen lägger han sig framför en bordsfläkt som jag ställt på golvet :)
Undrar om regndans funkar?! :P

Monica med yffen sa...

Vi bjöd hit ett par kompisar ikväll. Varje gång vi har varit med dem på semester har det spöregnat, överallt dit de har åkt på semester har det regnat. Varje år, det har aldrig slagit fel. Och visst fungerade det! När de kom vid sjutiden fick vi några droppar regn. Men bara några droppar... Imorgon har de i alla fall lovat åska.

Tankevågor sa...

Var i Dalarna i dag över dan, där kom en åskskur och det bara vräkte ner. Kändes helt overkligt annorlunda. Ute på ön har inte kommit en droppe på hela sommaren! Otroligt söt bild på lille Yffen!

Monica med yffen sa...

Då var det nog den åskskuren som än en gång bara passerade oss. Den kom norrifrån. Jag hoppas på åska imorgon...

Ja, yffen ligger ofta på det sättet. :)

Anonym sa...

Va? Här har det regnat och åskat. I natt var det åska och flickorna var lite rädda så maken fick sova med flickorna i husvagnen.

Synd att det inte var en svartvinbärsbuske, då kunde ni ta ner rör (som man använder till el) i jorden så kunde man ta vattenslangen i och fylla vatten, att rötterna fick vatten istället för gräset. Kan man prova med hallonen?

Monica med yffen sa...

Jag hoppas på åska idag men än steker solen. Nu ska jag tillbringa tiden på mitt svala jobb idag, imorgon, söndag och måndag så själv slipper jag i alla fall värmen här hemma. Värre är det för de andra - och yffen.

Bambi sa...

Ja, håller med..Jazz är genomvarm och orkar knappt röra på sig- ingen större ork på oss andra- en regnskrur skulle kännas gott!!

Monica med yffen sa...

Nu har vi i alla fall fått ordentligt med regn. Äntligen! Det är sååå skönt när det är svalare och humöret åkte genast på topp. :)

Batbut sa...

Här i Trollskogen har vi haft en skön kombination med regn och sol, så hettan är inte så tryckande

Monica med yffen sa...

Det har blivit riktigt behagligt här också - alltså är det hopp om livet! :)

Anonym sa...

Läste på Tv 4:as hemsida att så här torrt och hett har det inte varit någon sommar i Sverige sen 1901. Fats då är inte Jämtland inräknat, vi har haft en sväng av kyla. Dock inget regn. Det växer dåligt i landet.

Monica med yffen sa...

Kunde just tro att det var något slags rekord den här sommaren...

Här har det också växt dåligt. Hallon, som inte ens har mognat, har torkat. Synd.

Anonym sa...

GRATTIS till dig idag!!! Vi kan väl skåla för varandra i kaffe sådär mitt på dagen?!! Ha en fin dag!

Monica med yffen sa...

Jag ska höja kaffekoppen och skåla med dig. Grattis själv och ha en bra dag, du också!