tisdag, februari 14, 2006

Jag gillar henne - oavsett...

När jag gillar en person som hela tiden får en hel del kritik i media, slår jag totalt dövörat till. Jag fungerar så. Vet inte och vill inte veta vad det gäller den här gången heller men hon är tydligen i hetluften igen. Och nu tänkte jag berätta om den bild jag fick av henne den där aprilkvällen 2004 när hon kom till den här stadens slott som prisutdelare i en novelltävling.

I salen, där prisutdelningen ägde rum, befann sig säkert ett hundratal personer. När hon kom in genom dörröppningen gick hon fram till mig och sambon som stod närmast och sa några ord. Hon hörde mitt namn och visste på en gång att jag vunnit novelltävlingen. Och hon pratade om novellen, den hade hon definitivt läst (det är tydligen inte speciellt vanligt). Därefter cirkulerade hon runt till alla i rummet, sa några ord och var äkta och lättsam. Jag tyckte om henne som person på stört.

Hon var lika lättsam och glad hela tillställningen igenom, satt och skålade med mig om och om igen från andra sidan bordet, viskade att de stavat mitt namn fel på den enorma jättechecken när det var dags för prisutdelning, var intresserad att höra om min bok etc. Enkel, lättsam och äkta.

Obehagliga scener utspelade sig när en av gästerna plötsligt blev hotfull mot henne men hon tog även det med en klackspark och ett leende. Gick iväg ensam till tåget när det var dags att åka hem. Skrattade och sa att hon kanske skulle gå en självförsvarskurs…

Av det jag såg av Marita, gillar jag henne skarpt – som person. Och vad hon gör nu, vill jag inte veta. :)

5 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Alltså, det bara kryllar av författare här i Bloggosfären... inte jag alltså... för jag ska ju bara fota Matböcker. :-)

Monica med yffen sa...

Jag kallar mig inte författare. Hobbyskrivare kanske. :)

Monica med yffen sa...

Jag ser fram emot dina fotade matböcker. Kanske kan jag äntligen gå ner i vikt. :)

Monica med yffen sa...

Just den här händelsen var helt onödig. Det var en person som inte förstod vart hon hade kommit, vad jag förstod.

Monica med yffen sa...

Jag vet att du inte gillar henne. :)