fredag, februari 24, 2006

Stövlar

Nu har det hänt igen. För tredje gången den här vintern har dotterns stövlar gått sönder. Jag häpnar - borde inte ett par stövlar hålla en hel vinter åtminstone?

Stövlar nr 1 höll i en månad. Sedan:



En av "slejfarna" lossnade och



dragkedjan gick sönder. De var inte speciellt billiga, inte speciellt dyra heller. I normal prisklass, men ändå...

Stövlar nr 2 var lite billigare. Kostade bara 300 men höll också bara i tre veckor.

Sedan:



sprack de och det blev förstås blött invändigt av blöt snö.

Några kvitton till ovanstående har jag inte sparat och kan alltså inte gå tillbaka till affären.

Vi köpte ett tredje par för mindre än en vecka sedan. Det var svårt att hitta något överhuvudtaget eftersom det mesta är utsålt vid den här tiden på året och stövlarna vi köpte var inte de bästa med en liknande "vek" dragkedja som första paret.

De har nu gått sönder. Inte dragkedjan men invändigt i fodret.

Vad är det för stövlar som tillverkas idag egentligen?

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag tycker du ska gå till affären med dem i alla fall, är de ärliga och har känsla för sitt goda rykte borde de känna igen stövlarna. Varför skulle du luras? Försök - jag har gjort så vid några tillfällen. Inte krävt något (utan kvitto) bara meddelat vad som hänt - och fått tillbaka åtminstone delar av utgiften.
I en affär fick jag köpa nya för halva priset - hon sa att eftersom mina gortexskor var köpta på rea och därmed ett år gamla redan, kunde jag inte räkna med så lång hållbarhet. De sprack efter några månader...

Anonym sa...

Håller med. Vi köpte ECCO kängor till mellantjejen förra året. Då gick "handtaget" på blxitlåset av, så vi gick till affärne, dom kände oss igen så fixade dom det utan kvitto. Det ska nog gå. Sen har vi sett till att köpa "dyra och bra" skor. För dom går i dom varje dag.. Sen kan det gå billigare med tröjor och sånt..

Vi på Kantarellen sa...

Jag köpte ett par stövletter på SkoDej i höstas för åtta hundra. Limningen släppte längs sulan efter några veckor. Men de fixade det utan att jag hade kvitto.

Monica med yffen sa...

Jag ska göra ett försök utan kvitton. Två par är köpta i samma affär. Risken är att det inte finns några stövlar att byta mot. Det finns överhuvudtaget inte mycket stövlar kvar i affärerna. Eventuellt kanske vi kan få hjälp med att få dem lagade.

Bambi sa...

Ja, håller med övriga, tycker du ska försöka! Stövlar har vi överlevt, däremot dragkjedjor på ytterjackor- grrrrrrrrrr!!!

Monica med yffen sa...

Jodå, dragkedjor på jackor har också gått åt men de har faktiskt klarat sig en hel vinter här.