onsdag, februari 22, 2006

Blåsta

Gör lite research på internet till pappas berättelse för tillfället och blev plötsligt påmind om resan till Ryssland i våras. Och därmed blev jag också väldigt uppretad igen.

Det här ville vi se när vi var där. Och det här.

Tsarskoje Selo (sommarpalatset) med bärnstenssalen och Vinterpalatset.

Vi passerade båda med bussen.

Sommarpalatset ligger dessutom alldeles bredvid pappas barndomshem, där vi var.


Vi fick istället se det här:






Och det här:





Och det här:






Orsaken var en, ursäkta uttrycket men det är min ärliga uppfattning, idiot till busschaufför/researrangör som inte ville sitta och vänta i bussen medan vi besökte sevärdheter, trots att vi hade betalat honom för det.

Den dagen vi insisterade på att se Vinterpalatset, gick han med på det. Sedan sjukskrev han sig just den dagen och vi fick gå runt i en liten by istället. Resterande tid satt vi i bussen och åkte förbi alla sevärdheter med en väldig fart.

Jag kommer aldrig, någonsin igen, anlita mig av en privat researrangör.

8 kommentarer:

Gagga sa...

Vinterpalatset var helt otroligt. Var där -84 på Sovjettiden.

Bambi sa...

Men så trist när man blir så besviken.. Hoppas du får nu möjlighet, har själv aldrig varit där.

Bambi sa...

Ny menade jag :-)

Monica med yffen sa...

Gagga: Jag kan tänka mig att det är helt otroligt och jag kunde aldrig drömma att jag skulle komma hem utan att ha sett det.

Bambi: S:t Petersburg är inte inplanerat på många år. Moskva, möjligtvis eftersom "vår" tjej bor där, men man vet ju aldrig.

Gunnel: Vi var otroligt besvikna. Det enda positiva var att det blev bra sammanhållning mellan alla resenärerna (inte med chauffören förstås).

Anonym sa...

Vinterpalatset ooooh! Det fanns en jättestor tavla... väldigt stor. jag fick backa sååå långt för att få hela tavlan i kameran:-) Tragiskt att ni missat stället, men nästa gång.

Monica med yffen sa...

Vi får se om det blir någon nästa gång...

Batbut sa...

Det tycker jag Du gör helt rätt i! Fy vad besviken man blir när det blir så.

Monica med yffen sa...

Och jag är riktigt elak och önskar honom inga fler resenärer överhuvudtaget...