lördag, november 18, 2006

Somliga ska inte ha lösa hundar

För bara tio minuter sen trodde jag att det var slut med yffen. Jag skakar fortfarande...

Det bor en schäfer några gator härifrån. En schäfer som alltid visar ilska med rest ragg, högt skall och morr när han ser yffen. Men han har aldrig kommit i närheten tidigare.

Nyss, när jag var ute med yffen, gjorde han det. Han kom farande över vägen, lös, med svansen i attackställning och raggen upp. Det var alltså inte lek han var ute efter. Han skulle ta yffen.

Ägaren skrek, schäfern nonchalerade det.

Jag skrek för allt jag var värd, slog mot schäfern, ställde mig för yffen så gott jag kunde (jag hann aldrig bära upp honom eftersom jag hade fullt sjå att hålla schäfern borta). Jag skrek och skrek. Fäktade och fäktade. Ägaren skrek och skrek.

Jag var helt övertygad om att det var kört. Ett hugg över yffens rygg, det behövdes inte mer.

Jag vet inte hur länge vi höll på innan schäfern plötsligt beslöt sig för att lyssna till sin ägare och sprang tillbaks.

Jag vände hemåt men jag trodde inte benen skulle bära mig.

Nu väntar jag att schäferns ägare snart ska ringa på för att be om ursäkt. Men bäst är att jag inte pratar med honom ikväll, jag är alldeles för förbannad.

Somliga ska bara inte ha sina hundar lösa när de inte har pli på dem.

10 kommentarer:

Linda sa...

Sådana hundar är det synd om, ägarna har ju inte pli på dem och då vet de inte var gränsen går.
Det jag tycker är väldigt märkligt är att ägaren inte kom efter sin hund utan bara stod och ropade.

Hoppas Yffen inte fått men av händelsen...
Klappa din fina vovve från mig.

Haha, snacka om att få en klockren WF: vovfen(z)

Linda sa...

Jag menade WV...

Monica med yffen sa...

Det var läskigt. När hunden sedan sprang tillbaks till ägaren hörde jag hur den skrek. Den fick alltså stryk. Den schäfern lär aldrig komma på inkallning något mer efter det.

Anonym sa...

Åh, jag blir alldeles arg när jag hör sådant här. Varför har man inte sin hund i koppel i stan, speciellt när man inte har lydnad på den. Tänk om det kommer en bil!

Monica med yffen sa...

Jag förstår inte heller hur folk tänker. Det var väl tur att karln inte kom hit och bad om ursäkt för jag är så arg att det är bäst att jag inte pratar med honom ikväll.

Anonym sa...

Jag ryser. Ja det var inte bra sätt att ge efter inkallning. Hunden vet nästa gång. ja.... Hoppas Yffen mår bra och matte också.

Vonkis sa...

Tyvärr brukar det bara finnas en sak att göra med hundar som har gett sig på andra hundar. Tragiskt är det. Det borde införas licens eller något för att få äga djur...

Anonym sa...

Anne-Maj: Nej, den hunden lär nog inte komma på inkallning nästa gång. Yffen mår nog bättre än matte. :)

Vonkis: Det är flera som har sett den här hunden nu på morgonen. Det var inte den hund jag trodde från början. Den här verkar vara ny i grannskapet och jag ska hålla ögonen öppna för jag vill snacka lite med ägaren om det här med att hålla den kopplad. Så länge får i alla fall dottern inte gå ut med yffen.

PGW sa...

Ärligt talat ... polisanmäl karln. De kan förmodligen inte göra något men ändå. Jag önskar att jag hade vetat vem pitbullägaren var som inte hade ordning på sin hund som bet min jycke. Det var ju tur att jag har en stor jycke och att det råkade finnas asfaltläggare bredvid precis då, de motade bort pitbullen och jag sprang hem. Men min vovve har fortfarande ett märke på baken där han blev biten.

Monica med yffen sa...

Om jag ser hunden lös en gång till - eller om jag hör att någon annan har sett, då polisanmäler jag.

Nu går jag på helspänn varje gång jag går ut med yffen och så ska det inte behöva vara.