måndag, november 13, 2006

Elräkningar

Jag har tyckt att våra elräkningar blivit höga den sista tiden. Idag fick jag ett roligt brev från vår elleverantör där det stod att vi har betalt in för mycket och att vi skulle ta kontakt om vi ville ha detta justerat. Så klart vill vi det!

Så jag ringde...

Tiden i telefonkön gick åt att tänka över vad jag skulle göra med pengarna. Vi har betalt så mycket att jag förstod att det här gällde tusenlappar. Skulle jag lägga dessa tusenlappar på julklappar eller något lite extra till utbyggnaden. Eller kanske vi skulle överraska dottern med den där mobilen hon vill ha. Eller kläder, gardiner eller en ny dator...

Det var snart min tur och med andan i halsen berättade jag om brevet vi fått. Tjejen i andra änden slog upp oss i datorn och sa "mmmm". Sedan sa hon "mmmm" igen och till slut tyckte hon att vi skulle ringa in nuvarande mätarställning för att hon skulle kunna justera det här felet. Vi låg på gränsen vid 7000kW-gränsen, som hon sa. Såna gränser säger mig absolut ingenting. Allt jag ville veta var summan. Hur mycket skulle de betala tillbaks?

"Nja...", sa hon. "Det blir inte mycket att betala tillbaks. Ni betalar ca 2 kronor för mycket per år".

Poff. Så var den korta lyckan borta.

Två kronor...

Jag lovade att återkomma med mätarställningen. Det känns inte som om det är så bråttom längre.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hihihihi..... Det var när vi hade den analoga mätaren. Nu har vi digital mätare och vi får räkning varje månad. Synd, att det inte blev lite mera pengar!

PS jo det är jag på bilden, grrrr. Det var taget i går!

Monica med yffen sa...

Kanske vi också borde skaffa en digital mätare...

Det såg inte ut som du på bilden. Du var verkligen olik dig!

Tankevågor sa...

Har suttit och funderat en stund vad man kan få för 2 kronor. Men det är inte lätt att komma på något. Du som arbetar i affär borde väl veta? En liten strömmingsfilé i fiskdisken kanske? ;-)

Vilken osis....det hade varit så kul om det hade varit många pengar istället för bara 2.

Monica med yffen sa...

Nej, jag tror inte att det räcker till en strömmingsfilé.

Allt jag kan komma på är en klubba från lösgodiset som kostar en krona. Jag får två såna. :)

Anonym sa...

Men visst är det kul att fantisera ända tills sanningen dyker upp. Usch vad trist!

Linda sa...

Men de måste ha glömt några nollor efter tvåan.
Kanske det var 7,50 från början, men 5,50 försvann på portot.

Usch, den var inte bra ;)

Monica med yffen sa...

Gunnel: Jag trodde faktiskt på det... Att det skulle vara mycket mer.:(

Lindalotta: Jag kanske ska ringa och kolla om de kan ha sett fel... :)

Anonym sa...

Fy i attans så surt! Som lindalotta skrev, så blev det ju dyrare skriva och sända ett brev med postverket mycket dyrar. Dom kunde väl för sjutton bara dra av kronorna nästa elräkning?

Monica med yffen sa...

Jag tänkte också så men nu var det någonting om att vi skulle ligga i rätt kolumn, fick jag veta. Med två kronor mer eller mindre spelar inte heller kolumnen någon större roll. :)