lördag, maj 27, 2006

I väntan på Lena II

Förra sommaren lärde sig inte Lena speciellt mycket svenska. Anledningen var att vi ofta ringde mina föräldrar som är ryskspråkiga och som fick tolka. Det blev till slut så att vi lärde oss fler ryska ord än vad hon lärde sig svenska.

I år ska det bli annorlunda. Inte förrän det är riktig "kris" och vi måste ha något tolkat för oss, ska vi ringa. Vi ska bara använda svenska ord och hon stannar tre månader - det här året borde hon lära sig det svenska språket hjälpligt.

Här sitter Lena och äter glass.



Det ryska ordet för glass är "maroshneja", vilket jag inte ska använda det här året. Åtminstone lär hon sig det svenska ordet glass, det är jag fullkomligt bergsäker på :) (nu vet jag förstås inte om stavningen är riktig till glass på ryska).

8 kommentarer:

Bambi sa...

Det går säkert lättare det här året på alla sätt, nu när Ni känner varandra bättre.

Men svenska är nog inte det lättaste språket, kan Ni inte få någon sorts stöd till undervisning?

Monica med yffen sa...

De andra barnen lär sig svenska snabbt. På barnhemmet finns t o m en nioårig kille som fungerar som tolk, så duktig är han!

Det är vårt fel att Lena lärt sig så lite. Det var hela tiden så lätt att ringa mina föräldrar. Det blir annat i år.

Anonym sa...

Hon kommer att snappa upp många ord om hon blir tvungen. Tror inte hon somnar så lätt dom här sista kvällarna pga av att hon längtar och har förväntningar.

Monica med yffen sa...

Jag tror också hon snappar upp många ord.

Och jag vet att hon somnar när hon är där men mer om det kan jag inte skriva här.

Tankevågor sa...

Har lång erfarenhet av barn som kommer direkt från annat land in i vår skola och ska lära sig svenska. Ni har alla förutsättningar att själva lära henne massor. I leken med din dotter tex så lär hon sig. Bra tänkt att ni verkligen ska använda svenskan hela tiden. Använd gester, bilder och benämn hela tiden och gör det roligt! Ni kommer att klara det! Lycka till!

Monica med yffen sa...

Ja, genom leken på studsmattan förra sommaren lärde hon sig t ex att räkna till tio och att säga "det regnar". :) Näst sista kvällen hon var här, kom en hel del svenska ord ur henne, vilket förvånade oss. Säkert hade hon en del av språket inom sig. Vi ska göra vårt bästa den här sommaren. Många barn på barnhemmet kan svenska - det är möjligt att Lena även lär sig från dem nu när hon vet att det behövs.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.