tisdag, maj 16, 2006

Djurlig dag

En elevens-val-dag har det varit idag då barnen har fått välja en valfri aktivitet att ägna sig åt under hela skoldagen. Gissa vad dottern valde?



Hon ägnade förmiddagen på ett stall i närheten och red även en lektion. När jag dök upp för att hämta henne och klappade om en av hästarna fick jag lära mig något nytt. Ägaren till stallet berättade för mig att om jag klappar en häst, är det samma sak som om jag slog den. Den ska istället smekas och klias. "Har du sett hästar klappa varandra?" sa han. Kanske har han rätt men i så fall är det mängder av hästmänniskor som behandlar sina hästar på ett felaktigt sätt. Under alla år jag har ridit har jag inte haft en aning om att jag slagit hästarna varje gång jag berömt dem. Jag fick i alla fall något att tänka på till nästa stallbesök som blev någon timme senare.

Tisdagar är ridlektionsdag för dottern och det var bara att bege sig till nästa stall.



(Bilden tagen med mobilkamera igen, vilket är detsamma som dålig kvalitet som vanligt) .

Det var hoppning idag och ridgruppen fick hoppa studs. Min favoritgrej när jag själv red. Tre låga hinder på rad som hästen "studsar" över. Vissa gånger ångrar man att man inte fortsatte ridningen.

Igelkotten som bor i vår trädgård kom hem samtidigt som vi och fick bråttom att ta sig längs nätstaketet och in bakom friggeboden.




Och yffen friserades (några tovor bakom öronen klipptes bort) och badades innan han gick och la sig.



(Mobilkamera även här och ja, han lipar åt den)

Den här dagen har varit väldigt... vad ska man säga... djurlig?


11 kommentarer:

Anonym sa...

Ojsan, jag lärde mig också! Jag klappade hästen idag jesus. Men när jag ryktade honom efter lekktionen och gav honom ryggmassage. Han höll på att ramla ner:-)

Monica med yffen sa...

Ojojoj. Inte slå hästarna, Anne-Maj, bara klia. :) Ryggmassage är bra. Det fick yffen också i duschen.

mossfolk sa...

Ojoj, efter att flertalet gånger ha försökt skriva om det här hästklappandet ger jag nu upp. Inlägget blev till en hel uppsats och slutade som ett blogginlägg hos mig :)
Lät ganska trevligt med en djurlig dag tyckte jag!

Anonym sa...

Jag gillar djuriga dagar. Då får jag ro.
Det där med att klappa hästar har jag lärt mig att inte göra för många år sedan. (Usch nu lät jag som en besserwisser...var inte meningen) Jag fick lära mig att man gnuggar eller stryker på hals och kropp. Tänker man efter så förstår man nog att det är det rätta. Gäller nog samma för alla djur. tror jag, att dom tycker bättre om att bli smekta istället för klappade.

Monica med yffen sa...

Karin: Då ska jag genast gå in hos dig och läsa.

Gunnel: Jag tänker på de "stora" ryttarna som gått en felfri runda på hoppbanan och formligen dunkar på hästen med handen av lycka. Konstigt att de inte vet?

Anonym sa...

Ja det tycker jag med. För är det som dom som kan säger så blir det nästan som en bestraffning.

Monica med yffen sa...

Det är nog som Karin skriver i sin blogg - hästarna lär sig våra signaler.

Anonym sa...

Jag försökte ändra igår. det gick bra men ibland inte.. Jag ska in hos Karin o läsa!

Monica med yffen sa...

Håller med. Det är svårt att ändra ett invant beteende.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.